witte schreef: 24 feb 2026, 21:33
Double D verontschuldig je nooit voor wie of wat je bent of hoe je reageert, we kleuren allemaal wel eens buiten de lijntjes en lieve koekjes worden niet gebakken wel lekkere, we zitten hier allemaal om dat we verslaafd zijn aan de drafsport, het mooiste wat er is, ook al gaat het niet goed, toch blijven we stijfkoppig volhouden, en iedereen die weet ook dat helaas afgunst altijd op de loer ligt, ze zien je liever3 keer door het stek springen dan 1 keer winnen. Ik kocht jaren geleden van de heer Roeling Unique Star hij wilde er wel vanaf had er teveel, na 3 keer op rij te hebben gewonnen feliciteerde op het laatst alleen De heer Roeling me nog en ouwe Huug, daar had je de afgunst, wat ik daarmee bedoel te zeggen zeurpieten heb je altijd, maar er zijn altijd mensen die het ook waarderen en dat zijn er echt meer dan je denkt.. Ik ben fan van Reden en Kihlstrom en (ouwe Huug) dus dubbel op zeg maar, dus jou verhaal over Francesco is natuurlijk erg interessant, ik wist natuurlijk ook al wel het een en ander, maar nogmaals erg interessant en ik hoop dat je af en toe toch nog is wat plaatst. Ik verwacht dit seizoen veel van Francesco in Zweden, deze ritten hebben hem harder gemaakt en als hij door zijn reismaatje en andere dingetjes rustig in zijn hoofd blijft moet het goed komen, je ziet het aan Don Fanucci afgelopen jaar ook, is aan zijn 2de jeugd begonnen ondanks 4 keer nummer 8 in hoofdnummer geloot te hebben geloof ik was die niet te stuiten...
Dan heb ik nog wel een geinig weetje voor je. Nadat DFZ als derde door de finish kwam in de Prix de France gaf Ploquin aan dat hij niet helemaal de vinger erop kon leggen, maar dat het paard op de een of andere manier toch niet goed aanvoelde.
Dag erna een Franse veterinair erbij, en die vraagt tijdens het onderzoek "Hoe lang heeft deze eigenlijk al niet gekoerst?"
- "Gisteren nog"
- "Haha, ja, leuk. Maar nu even serieus."
- "Nee, echt, gisteren heeft hij gekoerst. Op Vincennes."
- "Ok. Dan zal hij niet zijn meegevallen, schat ik zo in."
- "Mjah, de rijder was niet helemaal tevreden, maar hij liep niet slecht en werd toch derde."
- "Wát?! Dat kan helemaal niet, dit paard kan helemaal niet koersen. Hij heeft namelijk al maanden een ernstige keelaandoening, hij moet daar direct aan geholpen worden, want hij krijgt veel te weinig zuurstof binnen."
Zo gezegd, zo gedaan. En zie, in de zomer beleefde DFZ op 9-jarige leeftijd zijn beste jaar in een toch al geweldige carrière. Met een beetje meer mazzel (als hij in de finale wél aan kop was gekomen) had hij zelfs de Elitloppet nog een keer op zijn naam geschreven. En het stelt zijn prestaties voorafgaand aan de ingreep in een ander perspectief, hij heeft dus een tijdje gekoerst terwijl hij niet fit was. en dan bijv. tóch derde worden in de Prix de France. Vanuit fokkerij-oogpunt is hij een gigantische toevalstreffer, maar dan ook wel echt een hele goede.
Dank voor je bijval. En inderdaad, spannend hoe het komende jaar van Redén eruit gaat zien, met dat enorme aantal cracks heeft staan. Wie moeten het bijvoorbeeld voor hem gaan doen in de Elitlopp, ze kunnen immers niet allemaal starten. DFZ lijkt me weer een hele serieuze optie, maar ik denk dat óók Allegiant en Keep Asking serieus in aanmerking komen. Ik ben geen speler, maar als ik nu een mooie vaste cote kon krijgen voor Allegiant zou ik er bij wijze van spreken een kleinigheidje tegenaan gooien.