Prix de Paris EQWIN - Amerique Races 2026, Paris-Vincennes, 22 februari
-
Balance55
- Professional
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 618 times
Re: Prix de Paris EQWIN - Amerique Races 2026, Paris-Vincennes, 22 februari
409: Immortal Doc is geschrapt.
Onderstaand nog een aantal perstips.
Equidia:11-4-14-12-2-13-3
Europe1 :4-11-14-13-1-12-3
L’Alsace :11-4-12-2-3-1-5
RTL:11-4-14-12-3-10-5
Onderstaand nog een aantal perstips.
Equidia:11-4-14-12-2-13-3
Europe1 :4-11-14-13-1-12-3
L’Alsace :11-4-12-2-3-1-5
RTL:11-4-14-12-3-10-5
- Speedy
- Professional
- Has thanked: 1030 times
- Been thanked: 137 times
alles er af gehaald
Laatst gewijzigd door Speedy op 23 feb 2026, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Speedy
- Professional
alles er af gehaald
Laatst gewijzigd door Speedy op 23 feb 2026, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Balance55
- Professional
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 618 times
Via de onderstaande link kunt u de uitslag van de koers zien.
https://www.pmu.fr/turf/22022026/r1/c4/
https://www.pmu.fr/turf/22022026/r1/c4/
- Speedy
- Professional
alles er af gehaald
Laatst gewijzigd door Speedy op 23 feb 2026, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Stef,Speedy schreef: 22 feb 2026, 16:19 een van mij vrienden belde mij op over de winnaar 2 fouten gehad en verloor er niks mee vond hij ja beslissing is de ene keer wel en de andere keer niet we zullen maar zeggen de voordeel van de twijfel gehad hij zei wat had jij gedaan ik denk het zelfde beslissing zo heeft ieder een eigen mening de Francesco Zet viel mij tegen na het verloop van de koers loopt 1.13.9 had de koers goed ingeschat van 1.13 toch echt geen lange afstand paard liever 2100 meter voor hem Double D wacht op je commentaar met alle respect natuurlijk voor het paard wat is jouw mening nu alvast bedankt als je reageert ik weet nu wie jij ben ga zo door met je eigen mening dat kan op het forum gelukkig
één van de redenen waarom ik probeer om niet , of in ieder geval zo min mogelijk, op openbare platformen te reageren is omdat ik me er de laatste jaren steeds meer bewust van ben geworden dat mijn manier van communiceren blijkbaar veel weerstand, wrijving, ergernis of noem het maar oproept. Dat is helemaal niet mijn intentie, maar een jaar of vier geleden (vlak voor mijn vijftigste) werd ik gediagnosticeerd met ASS, Autisme Spectrum Stoornis. Dat heeft veel "aha"-momenten opgeleverd, terugdenkend aan bepaalde gebeurtenissen en handelingen, ik weet nu in ieder geval waar dat vandaan komt. Maar ironisch (en pijnlijk) genoeg betekent die bewustwording voor mij ook dat ik als het ware veel "autistischer" ben geworden dan vijf jaar geleden het geval was. Waar ik voorheen onbewust aangepast gedrag vertoonde kan ik dat nu blijkbaar niet meer opbrengen. En blijkbaar zien ze dat bij de GGZ best vaak bij mensen die op latere leeftijd pas zijn gediagnosticeerd met ASS.
Voor mij houdt dat concreet in dat ik o.a. veel eerder overprikkeld raak dan voorheen (vooral onrecht of onwaarheden zorgen dan voor kortsluiting in mijn hoofd), terwijl ik onwillekeurig mijn mening nog directer of botter breng dan eerder al het geval was. En weet je wat het is, Stef? Vaak zijn het jouw opmerkingen die bij mij voor dergelijke prikkels zorgen, omdat je hier vaak heel stellig pertinente onwaarheden verkondigt. Meestal lukt het me om op mijn lip te bijten en niet te reageren. Om zomaar even een willekeurig voorbeeld te geven, jouw bewering dat je in Zweden bij een bandenstart tegen de keer in zou mogen draaien is gewoon pertinente onzin. En dat is dan maar één willekeurig voorbeeld.
Het is niet mijn ding om privézaken publiekelijk te delen, de reden dat ik dat nu tóch doe is om te vragen de voorgaande ontboezeming te respecteren. Ik ben blijkbaar erg onhandig in de sociale communicatie, ik beledig onbedoeld en ongemerkt, terwijl langzaam het kwartje bij me gevallen is dat ik daar niet aan kan "werken", omdat dat nu eenmaal autisme is. Ik weet hier geen andere invulling aan te geven dan om me dan maar helemaal terug te trekken, ik leid inmiddels alweer een tijdje een geïsoleerd bestaan buiten het publieke domein, in gezelschap van mijn laptop en mijn paardenkoersen. Gelukkig heb ik een hele lieve vrouw waar ik heel erg veel van hou, anders was het wel een erg eenzaam gebeuren geweest. Genoeg daarover, ik wil er liever ook niet meer op terugkomen, maar ik wil je vriendelijk verzoeken om mij niet te prikken met de opmerking om te reageren. Dat zou je "sportief" vinden. Maar dan reageer ik en dan is Leiden weer in last..."Daar heb je hem weer, die kapsoneslijer, die arrogante kwal met zijn ego" en noem dat soort kwalificaties die juist helemaal niet bij mijn persoonlijkheid passen. Maar ik zeg nu eenmaal recht vooruit wat ik denk en dat gaat helaas nooit meer anders worden.
Voor deze ene keer, ook indachtig de opmerking van Dolf om mijn kennis over de internationale sport eens te delen, zal ik hier nog eens op in gaan. Stef, ik ga je gegarandeerd beledigen omdat je andermaal de grootst mogelijke onzin uitkraamt over Francesco Zet. En ik kan nu eenmaal niet anders reageren dan ik doe.
Om het toch nog een beetje gezellig proberen te houden giet ik het in een verhaal-vorm, misschien hebben anderen er dan ook wat aan.
Even terug in de tijd. Een jaar of 15 geleden was ik nog de Nederlandse correspondent voor Travronden, ik kwam daar ook een paar keer per jaar op kantoor. Ik ken de toenmalige redactie dus erg goed. Op er een gegeven moment ontstond er heisa tussen de ST en de redactie, een van redacteuren werd min of meer gecensureerd door de Zweedse bond (De ST is de daadwerkelijke eigenaar van TR Media), waarop een groot deel van de redactie is opgestapt. Daar kwam o.a. Sulkysport uit voort. Eén van de collega's waar ik het best mee overweg kon ging echter aan het werk bij Daniël Redén op kantoor en hij nodigde mij toen uit om eens te komen kijken. "Redén?" Dacht ik nog. "Dat is toch die leerling van Melander die altijd een lap tong naar buiten hangt als-ie een koers wint? Rare gozer, lijkt me dat". En inderdaad, het ging om dié Redén, die net Elin Gustafsson had vervangen als privétrainer van Stall Zet. Toen had "Stall Zet" nog niet dezelfde betekenis als nu, Elin kon indertijd zowat geen kwartje verdienen met die beesten. Toen Daniël het eenmaal had overgenomen veranderde dat beeld al snel, Q.Forty Five was het eerste paard dat hij spectaculair wist te verbeteren. Mijn voormalig Travronden-collega was nog tezamen met Redén leerling geweest bij Melander, hij verzekerde me dat hij nog nooit iemand had gezien die zo'n natuurlijke omgang met paarden had als Daniël. En ik moet zeggen, vanaf de eerste keer dat ik daar kwam was ik diep onder de indruk van het hele bedrijf. En dat respect nam per bezoek alleen maar toe. Op een gegeven moment was John Bootsman tezamen met zijn Zweedse compagnon op zoek naar een nieuwe trainer voor een twintigtal paarden, ik heb hem toen dringend geadviseerd om naar Redén te gaan. Door meerdere oorzaken is dat destijds Lugauer geworden, met alle noodlottige gevolgen van dien. Maar dat geheel terzijde.
Ik heb dus geprobeerd neer te zetten dat Redén in mijn beleving een hele bijzondere trainer is, nu naar Francesco Zet. Hij is een zoon van Father Patrick, een goede hengst, maar tevens een hengst die het nodige temperament meegeeft aan zijn producten. De Redén-paarden volg ik sowieso met een speciale interesse, dus ik zat paraat achter mijn laptop voor het debuut van Francesco. Ik was direct gegrepen door hem, zijn gangen, zijn uitstraling; dit zou weleens een nieuwe ster kunnen worden. In de koers bleek hij vervolgens eerder tegenhouderig dan driftig. Hij won die koers wel, maar het was net of hij niet snapte wat er eigenlijk moest gebeuren. En dat bleef eigenlijk zo gedurende het driejarigenseizoen, van tien starts wist hij er acht te winnen, de twee keer dat hij geklopt werd viel volledig toe te schrijven aan het feit dat Kihlström hem pas laat in de overdrive kreeg. Het was net of je zat te kijken naar een jaarling die voor de vierde keer voor de kar stond. Dat hij secondes overhad op zijn leeftijdgenoten was voor iedereen wel duidelijk, maar persoonlijk kon ik dat "dommige" gedrag van het paard niet zo goed plaatsen. Ik had wel het idee dat als hij het wél zou gaan "snappen", dat ons dan nog wat te wachten zou staan.
Niet veel later las ik een interview met Redén, waarin hij uitgebreid inging op de ontwikkeling van Francesco. Redén volgt de Amerikaanse sport intensief, hij was zich dus bewust van het feit dat Father Patrick nogal "warme" paarden brengt. En bij het aanrijden als jaarling merkte Redén die driftige tendensen al snel. Hij heeft toen besloten om Francesco uit het systeem te halen, de psyche van het paard was wat hem betreft het belangrijkst om te trainen, zodat hij kalmer zou worden. Dat klinkt allemaal leuk en makkelijk, maar om dan daadwerkelijk voor elkaar te krijgen dat een in aanleg driftig paard tijdens de koers eerder lui blijkt, ik vind het fenomenaal. Redén sloot dat interview af met de waarschuwing dat de psyche van Francesco altijd zijn achilleshiel zal blijven.
In de daaropvolgende jaren nam de concurrentie toe, het werd dus lastiger om op "reserves" te rijden. Als vierjarige werd Francesco niet geklopt, hij won alles wat er te winnen viel, maar je zag (bij wijze van spreken) de drift per koers toenemen. Als vijfjarige startte hij maar een handvol keren (wederom ongeslagen dat jaar), vooral tegen leeftijdsgenoten. Als zesjarige moest het gaan gebeuren en zou Francesco het op gaan nemen tegen de oudere elite-klasse en al snel kwam de achilleshiel van Francesco weer naar boven. Op de dag van de Elitloppet bleek Francesco "helemaal door het geluid", hij was gestrest en zag er in het voorwerk niet okselfris uit. Redén heeft dat toen op TV ook aangegeven, hij maakte zich zorgen. Hij werd weliswaar derde in de serie en vierde in de finale, maar hij was die dag verre van op zijn best. En dit probleem diende zich vaker aan. In de Åby World Grand Prix, een koers over 3140 meter met Horsy Dream, San Moteur en Francesco als de blikvangers. Ook nu bleek hij ontzettend heet, Kihlström besloot dan ook om heel voorzichtig weg te rijden vanaf startnummer 1 (waarmee hij direct de overwinning opgaf) en gaf hem een zuinige koers, om hem in de slotfase nog af te laten komen. Dat resulteerde in ieder geval nog in een tweede plek, maar een paar weken later ging het pas écht mis in de UET Elite Circuit Finale. Op het stalterrein was Francesco al helemaal van de kook, vervolgens bleek hij op de grote piste van Vincennes niet te stuiten, binnen 1500 meter blies hij zichzelf helemaal op. Redén bezwoer toen dat Francesco nooit meer naar Vincennes zou gaan.
Dan komen we aan bij het afgelopen zomerseizoen, toen het om te beginnen wéér mis ging in de Elitloppet. Sterker nog, hij was nóg minder dan het jaar ervoor. De rest van het seizoen wisselde hij fantastische prestaties af met mindere, in het laatste geval was de gemeenschappelijke noemer het gegeven dat Francesco onder zijn niveau presteerde wanneer hij vóór de koers driftig was. Toen Redén aangaf het tóch een winterseizoen te willen proberen met Francesco op Vincennes, met daarbij ook de opmerking dat hij "de sleutel" had gevonden om hem rustig te houden. Waar ik de PdA eigenlijk al had opgegeven voor de Father Patrick-zoon kreeg ik toch weer hoop. En toen ik hem tijdens de start van de PdA gewoon stil zag staan in het band schoot gelijk de gedachte "hij gaat winnen" door mijn hoofd. Zo liep het niet, maar hij koerste geweldig, terwijl het koersverloop in de Prix de France ook niet meezat.
Vandaag werd Redén op ATG-LIVE gevraagd of Francesco nog in topvorm is. "Top-topvorm weet ik niet" zei hij "hij is namelijk alweer een tijdje hier. Maar ik durf wel te zeggen dat hij gewoon goed is, hoe goed zien we straks wel. Ik ga Rochard instrueren om een zo 'slecht' mogelijke start te maken, zodat hij aanvankelijk niet teveel verbrand, hopelijk komt zijn eindschot nu wel uit de verf".
Francesco startte misschien wel te goed naar de smaak van Redén, en na zo'n meter of 3-400 zie je dat Francesco steeds heter begint te worden. Na verloop van tijd werd hij op een rug wat rustiger en uiteindelijk was hij degene die aan de overkant de knuppel in het hoenderhok gooide. In plaats dat-ie uitkomen laatste bocht van een rug kon komen moest hij het nu doen vanuit het dodenspoor, ik vond dat hij gewoon een prima koers liep. Niet spectaculair, maar gewoon goed. Hij finisht op een hoofdlengte van de nummer twee, terwijl de eerste drie allemaal een iets gunstiger parcours hadden gehad.
Stef, ik heb de afgelopen paar jaar de nodige discussies gehad over Francesco. "Het is een Amerikaan, hij kan alleen maar mijlen" was bijvoorbeeld een stelling. En veel vaker was het gewoon van "jij overschat die Francesco gewoon, zo'n goeie is dat niet".
En nu kwam jij vorige maand om de hoek. Terwijl Francesco Zet in de PdA, na lang vastgezeten te hebben op een dooie rug, van alle deelnemers met afstand het snelst naar huis kwam, voelde jij je geroepen om te beweren dat het "te lang" was voor hem. Ik vraag me dan echt af of je soms met je rug naar de TV zit. Toen ik je er op wees dat Francesco het leeuwendeel van zijn winsom heeft verdiend over 2.640 meter of langer krabbelde je aanvankelijk even terug, maar later wilde je toch nog even je gelijk halen met de mededeling dat je er het er niet meer over wilde hebben, maar dat "een vriend" je gebeld had met de opmerking dat Francesco nog nooit wat bijzonders geklopt heeft in Zweden. Of iets in die bewoordingen. En vanmorgen las ik tot mijn verbazing dat je FZ tipte als winnaar. Over 4 kilometer. Terwijl ik me vanmorgen nog afvroeg of 4 km niet te lang zou zijn voor hem.
Stef, je had vorige maand geen gelijk en nu heb je al helemaal geen gelijk. Voorop gesteld reageerde ik op de bewering dat 2700 te lang zou zijn voor hem. Toevallig kwam Gerard Rieff hier vorige week voorbij op het forum, die zou gezegd hebben "Dat is gelul van een dronkuh aardbè!" Francesco heeft zich uitermate bewezen over afstanden van 2640 t/m 3140 meter, 2700 meter is dus absoluut niet te lang voor hem. Nu ga jij op basis van een 4.000-meterkoers alsnog je gelijk proberen te halen dat 2700 tóch te lang is voor hem. Daar zie ik totaal de logica niet van in, bovendien vraag ik me nu af of je vaste prik ieder weekend met je rug naar de TV zit. Ten eerste heb je het gegeven dat Francesco ongeveer een kilometer nogal driftig was en dat helpt zeker niet over vier kilometer, vervolgens is hij het paard dat in de slotronde het meeste werk heeft verzet. Zoals gezegd, jammer dat Rochard 'm niet vanaf een rug heeft kunnen rijden, dan had hij nog speed gehad in het laatste stuk. Maar die vierde plek was prima. Realiseer je dan ook nog eens dat Francesco Zet het enige paard is die in alle drie de koers van het GP-drieluik heeft meegedaan, terwijl de nogal gehypte favoriet Frank Gio na de hele weg een rug te hebben gevolgd niet in de buurt van zijn kar kon komen. En de "bewezen stayer" Just Love You bezweek onder de druk van de in het dodenspoor koersende Francesco en kwam uitgeput door de finish, maar jouw conclusie luidt dan "Zie je nou wel, kan gewoon de afstand niet aan". Terwijl het een feitelijk gegeven is dat Francesco het meest constante paard is geweest deze winter. Na pech net geen geld in de PdA, na pech derde in de PdF en in de PdP zat het niet per se tegen, maar ook niet heel erg mee en toch vierde. Ik kom dus tot een hele andere conclusie, laat ik het daarbij houden.
Tenslotte. Nee, ik zit niet bij het Breeders Seminar en ik kan je ook plechtig beloven dat je dat nooit meer gaat zien, dat laat ik aan de echte kenners.
Zo, nu heb ik genoeg beledigd en genoeg tekst geplaatst voor de komende 6 maanden, ik zou nu verder graag met rust worden gelaten zodat ik me niet geroepen hoef te voelen om op je te reageren. Geen beledigingen, iedereen blij.
- LostInHarnessracing
- Professional
- Has thanked: 400 times
- Been thanked: 301 times
Laatst gewijzigd door LostInHarnessracing op 23 feb 2026, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Kon ik het afgelopen weekend maar uitwissen, dan had ik ook de post van gisteravond niet geplaatst.
Laat alsjeblieft duidelijk zijn dat ik heb zitten typen in een tamelijk overprikkelde gemoedstoestand. Ik baal er behoorlijk van dat ik mijn kaarten zo op tafel heb gegooid, in feite gaat niemand dat wat aan. En ik zou er ook niemand mee moeten lastig vallen. Maar het is wat het is. Stef mag hier net zoveel onzin plaatsen als hij zelf wil en namens net zo veel "vrienden" spreken naar eigen goeddunken. Het is mijn probleem om daar op een normale manier mee om te gaan. Dus kan ik maar beter niet reageren.
Op één ding wil ik toch even terug komen, omdat ik bij teruglezen bemerk dat daar misschien een ondertoon in te vinden valt. Dus even concreet: met "echte kenners" doel ik niet op het panel van vanavond of toekomstige deelnemers, maar ik refereer aan diverse reacties die ik vorig jaar heb mogen ontvangen. Dus sla ik voortaan over. Laat ik daar aan toevoegen dat ik zelf óók niet tevreden was over mijn optreden, maar als je je geroepen voelt om mij te bekritiseren (wat ik me ontzettend goed kan voorstellen) doe dat dan in ieder geval op basis van inhoud.
Laat alsjeblieft duidelijk zijn dat ik heb zitten typen in een tamelijk overprikkelde gemoedstoestand. Ik baal er behoorlijk van dat ik mijn kaarten zo op tafel heb gegooid, in feite gaat niemand dat wat aan. En ik zou er ook niemand mee moeten lastig vallen. Maar het is wat het is. Stef mag hier net zoveel onzin plaatsen als hij zelf wil en namens net zo veel "vrienden" spreken naar eigen goeddunken. Het is mijn probleem om daar op een normale manier mee om te gaan. Dus kan ik maar beter niet reageren.
Op één ding wil ik toch even terug komen, omdat ik bij teruglezen bemerk dat daar misschien een ondertoon in te vinden valt. Dus even concreet: met "echte kenners" doel ik niet op het panel van vanavond of toekomstige deelnemers, maar ik refereer aan diverse reacties die ik vorig jaar heb mogen ontvangen. Dus sla ik voortaan over. Laat ik daar aan toevoegen dat ik zelf óók niet tevreden was over mijn optreden, maar als je je geroepen voelt om mij te bekritiseren (wat ik me ontzettend goed kan voorstellen) doe dat dan in ieder geval op basis van inhoud.
-
Malgre Tout
- Amateur
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 32 times
Toen ik vanmorgen deze posts las, dacht ik even dat ik per ongeluk op de site van een psychiatrisch ziekenhuis was ingelogd.
- Speedy
- Professional
sorry en mij excuses ik zal er alles afhalen en wens jou nog een gezonde en plezierig leven toe bedankt voor je reactie