Gewoon eens een ander verhaal
-
jelliep
- Amateur
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 112 times
Re: Gewoon eens een ander verhaal
Het was niet het echte type pooier,waar van veel op Duindigt kwamen.Van der Velde ,het clubhuis van ,pooiers,gokkers en bookmakers,waar ze nog gokte op 2 vliegen,wie er het eerste weg vloog.
- LostInHarnessracing
- Professional
- Has thanked: 400 times
- Been thanked: 301 times
Dolf Rieken schreef: 30 jan 2026, 17:53jelliep schreef: 29 jan 2026, 19:12 Volgens mij was Bart geen familie van die tak Borsboom.Er waren 3 broers Borsboom op Duindigt,Bart,Toon en nog 1 waarvan ik de naam niet meer weet.C Damascus B trainden ze zelf en volgens mij hadden ze ook Atilla,die stond toen bij Jan Wagenaar in training.Bart bracht tijdens de rennen personeel van de boxen naar de finish.Ze waren vaak na de koers vaak bij Dick van der Velde.Geweldige mensen,echte hagenaars met veel humor.
De derde broer zag er altijd perfect uit om door een ringetje halen met een gouden brilletje maar dat was hij aan zijn beroep verplicht (pooier) , hij had een vrouw met rood haar die ergens bij de Paviljoensgracht haar diensten verleende, aardige mensen maar zijn naam ben ik even kwijt.
Bart, Toon en Leo.jelliep schreef: 29 jan 2026, 19:12 Er waren 3 broers Borsboom op Duindigt,Bart,Toon en nog 1 waarvan ik de naam niet meer weet.C Damascus B trainden ze zelf en volgens mij hadden ze ook Atilla,die stond toen bij Jan Wagenaar in training.Bart bracht tijdens de rennen personeel van de boxen naar de finish.Ze waren vaak na de koers vaak bij Dick van der Velde.Geweldige mensen,echte hagenaars met veel humor.
Dat Leo souteneur is geweest is mij niet bekend, ik kan het me bijna niet voorstellen, maar dat zegt op zich niet zoveel. Wat me als kind vooral is bijgebleven van Leo is dat hij een vingerkootje miste. Leo hielp mijn opa in de training van zijn koerspaard wel eens.
Bart en Toon hebben in de jaren '80 ook een aantal jaar bij Wim van Dalen rondgelopen, toen hij nog in de stallen tegenover Jan Brouwer zat.
-
jelliep
- Amateur
Toen ik op Duindigt werkte hadden ze een box,op het oude plekje,waar nu Carel rooderijs zit,toendertijd zat daar ook Rees v d Lubbe o.a met Jaspis du Bois als trainer begon,en ook Giel had daar boxen.Later zijn daar boxen gekomen met o.a Willem Overeem als huurder.
Mijn opa, Jan Goedendorp, heeft best een hoop paarden gehad. Het specifieke paard waar Leo mee hielp heette Rhesus. Leo speelde eigenlijk nog een belangrijke rol ook in het "succesjaar" van Rhesus, 1979. Toen won ze zes koersen op Duindigt en Hilversum. Rhesus (v. Heres) was erg heet, maar Leo kon goed met haar overweg en zeker op de straat/weg wist hij haar heel rustig te houden. Na 1979 heeft Rhesus nog een aantal jaar gekoerst, maar ze heeft nooit meer gewonnen. Haar halfzus Unpredictible heeft het iets later bij Luut Dooper veel beter gedaan.jelliep schreef: 30 jan 2026, 22:42 Zou je ook wel willen vertellen,wie jouw opa was,en welk paard hij had.
-
Dolf Rieken
- Professional
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 272 times
-
Dolf Rieken
- Professional
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 272 times
Jan “ Pap” is uiteraard bekend hij schijnt Quicksilver S nog beleerd te hebben, aardige man trouwens.Double D schreef: 30 jan 2026, 22:52Mijn opa, Jan Goedendorp, heeft best een hoop paarden gehad. Het specifieke paard waar Leo mee hielp heette Rhesus. Leo speelde eigenlijk nog een belangrijke rol ook in het "succesjaar" van Rhesus, 1979. Toen won ze zes koersen op Duindigt en Hilversum. Rhesus (v. Heres) was erg heet, maar Leo kon goed met haar overweg en zeker op de straat/weg wist hij haar heel rustig te houden. Na 1979 heeft Rhesus nog een aantal jaar gekoerst, maar ze heeft nooit meer gewonnen. Haar halfzus Unpredictible heeft het iets later bij Luut Dooper veel beter gedaan.jelliep schreef: 30 jan 2026, 22:42 Zou je ook wel willen vertellen,wie jouw opa was,en welk paard hij had.
Niet beleerd bij mijn weten, hij is wel eentje in de reeks van trainers die niks met Quicksilver konden. Toen was hij nog beroepstrainer, maar al snel begon hij in plaats van een paardentransport-bedrijf. Zijn beste koerspaard als beroepstrainer was Paulientje, die hij na haar koerscarrière maar niet drachtig kreeg. Na een aantal jaar heeft hij haar weggegeven, waarop ze uiteraard direct drachtig raakte. Ze bracht toen de merrie Dartel en die bracht op haar beurt Miss Dartel. Enzovoort.Dolf Rieken schreef: 30 jan 2026, 23:04
Jan “ Pap” is uiteraard bekend hij schijnt Quicksilver S nog beleerd te hebben, aardige man trouwens.
-
jelliep
- Amateur
Volgens mij was de eerste foto met Guus,links Bart en achter Bart liep die man met die grite neus,was hij geen bookmaker,dat weet Dolf wel,rechts achter was Toon met uiteraard een sigaar.Was op de eerste foto met Attilla,niet Piet Zand op de kar.Het moet zijn grote neus.