Dat er nagedacht wordt over de huidige opzet van koersen in de sport is alleen maar positief. Maar, er wordt hier wel een belangrijk punt gemist. De Derby in Nederland is nog steeds voor 3-jarigen. Wanneer wordt deze dan verhoogd naar 4 jaar, zoals in andere landen al gebruikelijk is? Het is niet langer te verantwoorden om met 2- en 3-jarigen op het allerhoogste niveau te koersen. Geef de dravers een jaar langer zodat ze zowel lichamelijk als geestelijk beter voorbereid zijn en het ook langer vol gaan houden op het zelfde niveau.Mededeling bestuur SNDR inzake uitschrijving Derby en de Merrie-Derby 2026
Vanuit de sector is, ondersteund door de Fokkersvereniging, het voorstel gekomen om de uitschrijving van de Derby der 3-jarigen aan te passen. Dit voorstel moet de winkansen van de merries meer in evenwicht brengen met die van de hengsten/ruinen. Om daar invulling aan te geven wordt door de sportafdeling van de SNDR bezien op welke wijze dat in 2026 kan worden gerealiseerd.
De belangrijkste opties daartoe zijn:
- Meer evenwichtige verdeling van het prijzengeld tussen de Derby en de Merrie-Derby.
- Het loskoppelen van de Derby-R en de Merrie-Derby-R waardoor de startgerechtigde merries zowel in de Merrie-Derby-R als in de Derby-R kunnen starten.
De Merrie-Derby-R zal in dat geval of minimaal twee weken voorafgaand aan de Derby-R worden geprogrammeerd of minimaal twee weken na de Derby-R. Over de definitieve wijziging van de uitschrijvingen zal op korte termijn melding worden gemaakt in het OB.
Mogelijk nieuwe opzet Derby's in 2026
- Zeebeschuit
- Amateur
- Been thanked: 2 times
Mogelijk nieuwe opzet Derby's in 2026
Gisteren (28 augustus) gepubliceerd op de website van het NDR:
- Speedy
- Professional
- Has thanked: 495 times
- Been thanked: 46 times
Re: Mogelijk nieuwe opzet Derby's in 2026
ik zag dat de maraton koers op 21-9-2025 is veranderd van 3 naar 2 waarom dan ook niet de aanpassing van de eerste band naar 100.000 ? de afstand vind ik beter gepast vooral op duindigt succes
- Zeebeschuit
- Amateur
Tot 50 zijn meer paarden van in Nederland vermoed ik? Een baanbestuur wil natuurlijk proberen elke band zo vol mogelijk te krijgen. En de afstand... ze zullen er ongetwijfeld hun redenen voor hebben, maar vind het eigenlijk wel jammer dat het nu verkort is. Een koers over 3200 meter is weer eens wat anders en komt niet zo vaak voor.Speedy schreef: 09 sep 2025, 15:10 ik zag dat de maraton koers op 21-9-2025 is veranderd van 3 naar 2 waarom dan ook niet de aanpassing van de eerste band naar 100.000 ? de afstand vind ik beter gepast vooral op duindigt succes
- Speedy
- Professional
- Has thanked: 495 times
- Been thanked: 46 times
gelukkig kunnen we onze mening op het forum te geven zo heeft ieder zijn eigen mening en dat moet zeker kunnen we blijven er vrolijk bij beter als bij het kabinet alleen maar ruzie met elkaar ben bang dat het niet beter word hoop dat ik het mis heb bedankt voor je reactie
- Zeebeschuit
- Amateur
Zo is het Speedy, een forum is er voor een gezonde discussie. We kunnen alleen maar van elkaar leren.