- 7 Feb.jpg (3.67 MiB) 220 keer bekeken
Deze dag 40 jaar geleden (38)
- LostInHarnessracing
- Professional
- Has thanked: 185 times
- Been thanked: 155 times
Re: Deze dag 40 jaar geleden (38)
Wat een prachtig verhaal, een mooie reportage/artikel. Over Mariska's enorme liefde voor drafpaarden en het keihard werken op de entrainementen maar dat vond ze totaal niet erg. Ze wilde geen ander leven dan dat.
Omdat de naam me eerlijk gezegd niet bekend voor kwam ben ik gaan googleën en las tot grote schrik dat zij inmiddels al is overleden, op slechts 55jarige leeftijd.
Ze voelde zelf aan en zei dat ook eens: "Ik word niet oud".
Rust zacht, Marisca Huel

https://www.archiefndr.nl/HtmlHistMense ... ariska.htm
Omdat de naam me eerlijk gezegd niet bekend voor kwam ben ik gaan googleën en las tot grote schrik dat zij inmiddels al is overleden, op slechts 55jarige leeftijd.
Ze voelde zelf aan en zei dat ook eens: "Ik word niet oud".
Rust zacht, Marisca Huel
https://www.archiefndr.nl/HtmlHistMense ... ariska.htm
Laatst gewijzigd door LostInHarnessracing op 08 feb 2026, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- LostInHarnessracing
- Professional
Zie dat er gelukkig (en uiteraard) op dit forum zeker is stilgestaan bij haar overlijden.
Dit specifieke nu geplaatste artikel is zelfs al eens eerder geplaatst.
En mooie herinneringen door mensen die met haar samen hebben gewerkt of haar anderszins kenden.
Dank.
search.php?keywords=Mariska+huel&terms= ... ubmit=Zoek
Dit specifieke nu geplaatste artikel is zelfs al eens eerder geplaatst.
En mooie herinneringen door mensen die met haar samen hebben gewerkt of haar anderszins kenden.
Dank.
search.php?keywords=Mariska+huel&terms= ... ubmit=Zoek
-
Dolf Rieken
- Professional
- Has thanked: 37 times
- Been thanked: 115 times
Marisca was een schat van een meid die buiten het harde werken ook nog eens oersterk was, ze kon met de heetste paarden rijden en niet zonder succes.
Ze heeft bij Smeding meerdere paarden van mij gereden en daar mooie successen mee behaald waarvoor ik haar nog steeds dankbaar ben.
Later bij Engwerda werkte zij ook met dezelfde tomeloze inzet en liefde voor de paarden, het is in en in triest dat zij zo jong gestorven is maar ze heeft bij mij een onuitwisbare indruk achtergelaten.
Ze heeft bij Smeding meerdere paarden van mij gereden en daar mooie successen mee behaald waarvoor ik haar nog steeds dankbaar ben.
Later bij Engwerda werkte zij ook met dezelfde tomeloze inzet en liefde voor de paarden, het is in en in triest dat zij zo jong gestorven is maar ze heeft bij mij een onuitwisbare indruk achtergelaten.
- LostInHarnessracing
- Professional
Marisca is geboren op 23 oktober en overleden op 7 november. Gelukkig niet in hetzelfde jaar, er zaten er toch nog 55 tussen (maar blijft veel te jong gestorven).
Vind het zelf altijd mooier iemand's geboortedag te memoreren, bij stilstaan, dan iemands sterfdag maar het kan allebei.
Is het niet een idee om rond die tijden een Marisca Huel Memorial Prijs, een koers, naar haar te vernoemen? Misschien zelfs bijv. een koers voor alleen vrouwelijke pikeurs, die heb je tegenwoordig.
Koerskalender er op nagekeken, helaas geen koersdag op een van die twee exacte data maar wel op 6 nov. VPW én op 30okt, precies een week na haar verjaardag, wordt er gedraafd over het Ovaaltje in Alkmaar.
Zie maar even.
Marisca wilde zelf geen poespas maar de drafsportwereld die zij achterliet heeft ook nog eigen gevoelens hè.
Zou een koers die haar naam draait wel erg mooi vinden.

https://ndr.nl/koerskalender-2026/
Vind het zelf altijd mooier iemand's geboortedag te memoreren, bij stilstaan, dan iemands sterfdag maar het kan allebei.
Is het niet een idee om rond die tijden een Marisca Huel Memorial Prijs, een koers, naar haar te vernoemen? Misschien zelfs bijv. een koers voor alleen vrouwelijke pikeurs, die heb je tegenwoordig.
Koerskalender er op nagekeken, helaas geen koersdag op een van die twee exacte data maar wel op 6 nov. VPW én op 30okt, precies een week na haar verjaardag, wordt er gedraafd over het Ovaaltje in Alkmaar.
Zie maar even.
Marisca wilde zelf geen poespas maar de drafsportwereld die zij achterliet heeft ook nog eigen gevoelens hè.
Het tonen van respect begint wat mij betreft bij het correct spellen van de naam. Ze heette Mariska, met een "k". Een jaarlijkse memorial-koers zou inderdaad geen gek idee zijn.
-
Greyhound
- Professional
- Has thanked: 172 times
- Been thanked: 201 times
Beste LostInHarnessracing, Ik kan je gedachte begrijpen in je verhaal hier boven, maar Mariska wilde helemaal niet in de belangstelling of op de voor grond staan. Naar haar wens is ze in besloten kring weggebracht en daar wilde ze geen belandstellig van de drafsport bij. Denk dat ze een memorial ook niet gewild zou hebben.LostInHarnessracing schreef: 09 feb 2026, 11:01 Marisca is geboren op 23 oktober en overleden op 7 november. Gelukkig niet in hetzelfde jaar, er zaten er toch nog 55 tussen (maar blijft veel te jong gestorven).
Zie maar even.
- LostInHarnessracing
- Professional
Dat hield me zeker wel even bezig.. Hoe de naam nu precies moet geschreven. Sorry maar zie wisselende info, met een c en met een k.Double D schreef: 09 feb 2026, 12:06 Het tonen van respect begint wat mij betreft bij het correct spellen van de naam. Ze heette Mariska, met een "k". Een jaarlijkse memorial-koers zou inderdaad geen gek idee zijn.
Vind het uit respect ook belangrijk iemands naam goed te schreven maar weet het gewoon niet.
Maak je over respect voelen maar geen zorgen verder.
- LostInHarnessracing
- Professional
Greyhound schreef: 09 feb 2026, 12:29Beste LostInHarnessracing, Ik kan je gedachte begrijpen in je verhaal hier boven, maar Mariska wilde helemaal niet in de belangstelling of op de voor grond staan. Naar haar wens is ze in besloten kring weggebracht en daar wilde ze geen belandstellig van de drafsport bij. Denk dat ze een memorial ook niet gewild zou hebben.LostInHarnessracing schreef: 09 feb 2026, 11:01 Marisca is geboren op 23 oktober en overleden op 7 november. Gelukkig niet in hetzelfde jaar, er zaten er toch nog 55 tussen (maar blijft veel te jong gestorven).
Zie maar even.