DUINDIGT, 02-06-2024.
- Speedy
- Professional
- Has thanked: 495 times
- Been thanked: 46 times
Re: DUINDIGT, 02-06-2024.
Dolf ik ben vandaag bij Jan Onderwater geweest was in de buurt even gezellig gelachen met elkaar vraag maar naar Nero Schermer en de tip van mij Michel Rothengater die won hij is zaterdag weer op Duindigt dan zie je hem wel weer hij zei ook dat Rene Zandbergen van die lekkere ballen gehakt had en zijn paard gaat eind juni weer in training heeft al gekwalificeerd -Orlaya maak er een leuke dag van allemaal en hij zou ook van mij de hugoos en Rinus en vele anderen de groette doen succes allemaal en mooi weer
- Speedy
- Professional
Jan Onderwater Heeft mij gebeld om !7 uur 30 hij zei dat hij niet geweest was had wel de koersen thuis gevold op zijn scherm en hij was blij dat hij niet is geweest hij zei letterlijk wat een armoe gezien----------------------p.s. ik had Jan nog even terug gebeld om te vragen wat hij bedoelde met zijn verklaring --ja ik begrijp ook natuurlijk wat hij bedoelde kijk ik en Jan waren vroeger bij hugoos en alles liep toen die tijd erg goed eerlijk gezegd Jan en ik kunnen er slecht tegen dat het een stuk minder is veel minder koers paarden nu ja zo gaat het nu eenmaal dat ik en Jan zo mooie tijd hebben mee gemaakt met heel veel plezier gedaan maar ik blijf Fan van de Hugoos hoop dat het eerdaags beter gaat dat hij meer koerspaarden in de baan brengt alvast succes
-
Dolf Rieken
- Professional
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 91 times
Spijtig dat ik geen motivering van deze reactie heb kunnen lezen daarom zal ik proberen mijn opmerking wat meer toe te lichten voor de mensen die niet zo goed op de hoogte zijn van de geschiedenis van de draf en rensport.Dolf Rieken schreef: 12 jun 2024, 17:04Mag ik van u weten waarom u dit misplaatst vind ?kortebaan schreef: 12 jun 2024, 09:45Maak van je hart geen moordkuil, maar deze laatste opmerking vind ik op zijn zachts gezegd misplaatst.Dolf Rieken schreef: 11 jun 2024, 21:18 De Gouden Zweep op een zaterdag om 12.12 uur en twee rennen aan het eind van het programma achter elkaar is in mijn beleving nog nooit vertoond.
Ik heb sterk het idee dat de Duitse bezetting van destijds beter voor de sport was dan de Franse van tegenwoordig![]()
Tijdens de genoemde Duitse bezetting is de totalisator met toestemming van deze bezetter weer opgestart na bijna 30 jaar verboden te zijn geweest door een idiote wet op de zedeloosheid die in 1911 met 1 stem meerderheid aangenomen werd.
Dit had catastrofale gevolgen voor de sport waardoor veel eigenaren en fokkers er mee stopten of naar het buitenland verdwenen en de illegaliteit hoogtij vierde.
Deze herstart van de totalisator is de aanleiding geweest voor de definitieve terugkeer in 1949 van het spel en tevens het begin van een bloeiperiode van onze sport die helaas nu weer bijna terug bij af is.
Voor de geïnteresseerden is dit en nog veel meer terug te vinden op de site van het Archief NDR onder het item “ Geschiedenis “
Hr Rieken,
Ik vind je opmerking misplaatst, omdat je een zwarte periode in de Nederlandse geschiedenis, hiermee een positieve draai geeft als het gaat om de paardensport.
Deze houding van de vriendelijke Nazi’s ten opzichten van de paardensport en het wedden op paarden, zouden wij dus moeten zien als goed voor de sport, waarvoor dank.?
We gaan dan gemakshalve maar even voorbij aan de “foutjes” die deze vriendelijke bezetters, hebben gemaakt in die periode.
De paardensport kon weer opbloeien dankzij de bezetters. Helaas gold dat niet voor iedereen. Joodse eigenaren, trainers, fokkers, bezoekers konden hier niet van genieten. Als compensatie konden zij, dank zij die vriendelijke bezetters, wel een gratis treinreisje maken richting Duitsland.
En dat was dan weer fijn voor de vervoersbedrijven die miljoenen verdienden aan deze vriendelijke opdrachtgevers.
Kortom, jouw mening dat de situatie in de paardensport in de jaren van de bezetting beter was voor de sport als de huidige situatie, vind ik misplaatst en laat ik geheel aan jou.
Ik vind je opmerking misplaatst, omdat je een zwarte periode in de Nederlandse geschiedenis, hiermee een positieve draai geeft als het gaat om de paardensport.
Deze houding van de vriendelijke Nazi’s ten opzichten van de paardensport en het wedden op paarden, zouden wij dus moeten zien als goed voor de sport, waarvoor dank.?
We gaan dan gemakshalve maar even voorbij aan de “foutjes” die deze vriendelijke bezetters, hebben gemaakt in die periode.
De paardensport kon weer opbloeien dankzij de bezetters. Helaas gold dat niet voor iedereen. Joodse eigenaren, trainers, fokkers, bezoekers konden hier niet van genieten. Als compensatie konden zij, dank zij die vriendelijke bezetters, wel een gratis treinreisje maken richting Duitsland.
En dat was dan weer fijn voor de vervoersbedrijven die miljoenen verdienden aan deze vriendelijke opdrachtgevers.
Kortom, jouw mening dat de situatie in de paardensport in de jaren van de bezetting beter was voor de sport als de huidige situatie, vind ik misplaatst en laat ik geheel aan jou.
-
Dolf Rieken
- Professional
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 91 times
Allereerst dank voor uw reactie en natuurlijk heeft de oorlog verschrikkelijke sporen achter gelaten dat staat buiten kijf maar u moet mijn opmerking wel is de juiste context plaatsen.
Is het dan volgens u niet mogelijk om over de sportieve feiten uit deze periode te filosoferen, ze zijn toch echt gebeurd en ik vind het altijd belangrijk om lering uit de geschiedenis te trekken of het nu negatief of positief is.
Ik wil toch ook nog wel aangeven dat de Nederlandse trainers en eigenaren er wel van geprofiteerd hebben en tot ver in 1943 zelf ook op de banen van de bezetter in Duitsland gekoerst hebben, die hadden er kennelijk geen enkele moeite mee terwijl in 1941 voor Joden de toegang tot Duindigt al verboden was.
Om maar niet te spreken van de periode na de oorlog toen de hypocriete Stichting Algemeen Beheer de paarden van zogenaamde “foute Nederlanders” op een selectieve wijze ging vorderen en vaak op een duistere wijze doorverkochten.
Verder respecteer ik uw mening over dit onderwerp maar ben ik me van geen enkele misplaatsing bewust en sta nog volledig achter mijn opmerking.
Als laatste wil ik nog opmerken dat de mensen die per trein naar Duitsland gedeporteerd werden zelf hun kaartje moesten betalen en daar hebben de Nederlandse Spoorwegen recentelijk nog excuses voor aangeboden, Salo Muller e.a. hebben zelfs een vorm van compensatie ontvangen.
Is het dan volgens u niet mogelijk om over de sportieve feiten uit deze periode te filosoferen, ze zijn toch echt gebeurd en ik vind het altijd belangrijk om lering uit de geschiedenis te trekken of het nu negatief of positief is.
Ik wil toch ook nog wel aangeven dat de Nederlandse trainers en eigenaren er wel van geprofiteerd hebben en tot ver in 1943 zelf ook op de banen van de bezetter in Duitsland gekoerst hebben, die hadden er kennelijk geen enkele moeite mee terwijl in 1941 voor Joden de toegang tot Duindigt al verboden was.
Om maar niet te spreken van de periode na de oorlog toen de hypocriete Stichting Algemeen Beheer de paarden van zogenaamde “foute Nederlanders” op een selectieve wijze ging vorderen en vaak op een duistere wijze doorverkochten.
Verder respecteer ik uw mening over dit onderwerp maar ben ik me van geen enkele misplaatsing bewust en sta nog volledig achter mijn opmerking.
Als laatste wil ik nog opmerken dat de mensen die per trein naar Duitsland gedeporteerd werden zelf hun kaartje moesten betalen en daar hebben de Nederlandse Spoorwegen recentelijk nog excuses voor aangeboden, Salo Muller e.a. hebben zelfs een vorm van compensatie ontvangen.
- Speedy
- Professional
Dolf misschien kan onze grote vriend Willem Wals het oplossen voor de nieuwe Duindigt met een paar zaken mensen erbij dat zou toch een sensatie zijn toch Willem succes mij zegen heb je al