DEFI DE RETZ is NPAllright schreef: 17 aug 2020, 13:42
Prix de Beaune - 1-ste Course 1 - dotering 49.000 ( 22.050 vd winnaar ) - Attelé - 2.850 m (GP) - Banden
1. GOOFY GREENWOOD 253 719 F. NIVARD.
2. BONHEUR DE NAY 268 980 J. DUBOIS
3. AMOUR ORAGEUX 271 230 M. MOTTIER
4. DIADEME BLUE 276 330 J.PH. MARY
5. CRAZY CHARM 277 080 P. VERCRUYSSE
6. DERBY DU DOLLAR 280 080 M. ABRIVARD
7. DASCALIA 282 700 D. THOMAIN
8. COLORADO BLUE 290 910 G. GELORMINI
9. CE RETOUR D'OSCAR 301 040 F LECANU
10. CHARME DE STAR 303 070 J.PH. MONCLIN
11. CRESCENDIS 305 110 J.F. SENET
12. DJANGO DU BOCAGE 306 790 Y. LEBOURGEOIS
13. BRILLANT MADRIK 311 080 A. ABRIVARD
14. DIGNE ET DROIT 320 080 A. BARRIER
15. DEFI DE RETZ 324 780 J.M. BAZIRE
Goofy Greenwood
-
Is the day after
- Amateur
Re: Goofy Greenwood woensdag op Vincennes
- Speedy
- Professional
- Has thanked: 1330 times
- Been thanked: 161 times
Goofy Greenwood wint op Vincennes de Prix de Beaune
rinus wat een mooie dag toch alles klopte vandaag zeer goed gereden en bijtijds weg het laatst eind allemaal van harte gefeliciteerd
weet je wat ik nou het mooiste vind net belt iemand mij op stef zie je nouw dat hij ook als 2 jarige heeft gelopen nou ik zei 100 procent dat hij zijn eerste koers in april liep volgens mij en won was dat niet in wolvega ? je ziet het hoeft niet als 2 jarige te starten als ze klasse hebben komen ze van zelf maar ik vind van hem die mij belde toch sportief dat hij mij terug belde en zo hoort het ook blijf toch vriend met hem
en succes gewenst met zijn spel prachtig toch
ik ga de koers zeker nog 10x kijken vriend
weet je wat ik nou het mooiste vind net belt iemand mij op stef zie je nouw dat hij ook als 2 jarige heeft gelopen nou ik zei 100 procent dat hij zijn eerste koers in april liep volgens mij en won was dat niet in wolvega ? je ziet het hoeft niet als 2 jarige te starten als ze klasse hebben komen ze van zelf maar ik vind van hem die mij belde toch sportief dat hij mij terug belde en zo hoort het ook blijf toch vriend met hem
en succes gewenst met zijn spel prachtig toch
ik ga de koers zeker nog 10x kijken vriend
- LostInHarnessracing
- Professional
- Has thanked: 541 times
- Been thanked: 440 times
Re: Goofy Greenwood wint op Vincennes de Prix de Beaune
Ids Boko? En nu met Bjorn Goop?
Ids Boko was een hele tijd niet op koersen verschenen en toen hij voor het eerst weer uitkwam op Wolvega was hij winnend en zette een nieuw baanrecord neer!
Daar kennen wij hem van, we stonden er bij, was een bijzondere wedstrijd.
En dan loopt hij nu dus in Frankrijk?
Trouwens Speedy, ik vraag me ook wel eens af of paarden die als driejarige voor het eerst starten en dus langer zijn uitgehard, het uiteindelijk wellicht langer volhouden qua aantal jaar dat ze goed blijven voor de koersen.
Ids Boko was een hele tijd niet op koersen verschenen en toen hij voor het eerst weer uitkwam op Wolvega was hij winnend en zette een nieuw baanrecord neer!
Daar kennen wij hem van, we stonden er bij, was een bijzondere wedstrijd.
En dan loopt hij nu dus in Frankrijk?
Trouwens Speedy, ik vraag me ook wel eens af of paarden die als driejarige voor het eerst starten en dus langer zijn uitgehard, het uiteindelijk wellicht langer volhouden qua aantal jaar dat ze goed blijven voor de koersen.
-
witte
- Amateur
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 33 times
voor 99% van de paarden is later koersen veel beter, aanhechtingen van pezen en spieren hebben meer de tijd, ze groeien beter dus kunnen het werk beter aan, ik heb geholpen met het beleren van wat paarden, sommige waren nog echt baby,s, stel je zou dat soort paarden teveel aanpakken dan breek je ze en zijn ze afgeschreven in de meeste gevallen, stel je heb een 2 jarige die talent heeft, maar er net niet aan toe is geestelijk en lichamelijk, gooi hem de hele zomer in het land, met dat jonge gras zal hij flink groeien, en je heb na 3 maanden een heel ander paard, train je door omdat je wil koersen en die breeders crown of 2 jarige koersen wil winnen zodat je wat meer geld terug verdiend, is in 90 % van de gevallen je paard als 4 jarige uitgeblust
2 voorbeelden: die 2 jarige van Tesselaar die dat baan record liep, ik denk dat die als 5 jarige niet meer koerst
ander voorbeeld Kolonel Parker, ik denk dat die geknakt is op Duindigt toen hij 1.15 liep. de koers erna was hij niet te regelen, en daarna futloos
laat ik voorop stellen dat ik het niet hoop voor beide paarden, en hoop dat ze voor de eigenaren veel plezier zullen behalen en verdienen
2 jarige laten koersen op 2km als ze dan toch willen koersen, en derby en grote prijzen richting 4jaar verschuiven, dan bouw je een paarden bestand op.
2 voorbeelden: die 2 jarige van Tesselaar die dat baan record liep, ik denk dat die als 5 jarige niet meer koerst
ander voorbeeld Kolonel Parker, ik denk dat die geknakt is op Duindigt toen hij 1.15 liep. de koers erna was hij niet te regelen, en daarna futloos
laat ik voorop stellen dat ik het niet hoop voor beide paarden, en hoop dat ze voor de eigenaren veel plezier zullen behalen en verdienen
2 jarige laten koersen op 2km als ze dan toch willen koersen, en derby en grote prijzen richting 4jaar verschuiven, dan bouw je een paarden bestand op.
Ik ben het wel eens met wat Witte schrijft over de opbouw enzovoort, maar het probleem is wel dat er in Nederland nauwelijks nog koersen zijn voor 4, 5, jarige paarden of oudere paarden en zeker geen interessant gedoteerde koersen. Als je een laat paard uitbrengt dat dan goed genoeg is moet je al uitwijken naar het buitenland en dat gebeurt nu ook op grote schaal.
Ik ben zelf voorstander van de Zweedse aanpak, waar 2 jarige koersen altijd over de sprint afstand gaan en altijd bandenstart. Daarnaast ook aparte merrie koersen voor 2 en 3 jarige merries. Dat hadden wij in Nederland ooit ook,maar tegenwoordig hebben we daar te kort paarden voor en moeten de jonge meisjes direct de strijdelheid aangaan met hengsten en ruïnes.
De derby op 4 jaar heeft ook mijn voorkeur.
Ik ben zelf voorstander van de Zweedse aanpak, waar 2 jarige koersen altijd over de sprint afstand gaan en altijd bandenstart. Daarnaast ook aparte merrie koersen voor 2 en 3 jarige merries. Dat hadden wij in Nederland ooit ook,maar tegenwoordig hebben we daar te kort paarden voor en moeten de jonge meisjes direct de strijdelheid aangaan met hengsten en ruïnes.
De derby op 4 jaar heeft ook mijn voorkeur.
-
witte
- Amateur
kortebaan ik ben ook fan van Zweedse aanpak, kijk hoeveel oudere paarden daar nog koersen, en hoe ze er nog bij staan op latere leeftijd,
maar in Nl moet er een keer wat gebeuren, door blijven rommelen zoals nu kan, maar geeft weinig tot geen voortgang, het is geen sprong in het diepe,voor de NDR niet en voor alle instanties niet, volg zweden op kleinere schaal, Duitsland maakt ook al aanpassingen, er zal een overgangs periode inzitten maar kan me niet voorstellen dat mensen daar problemen mee hebben als ze zien dat normaal de toekomst er dan beter voor ze uit gaat zien
maar in Nl moet er een keer wat gebeuren, door blijven rommelen zoals nu kan, maar geeft weinig tot geen voortgang, het is geen sprong in het diepe,voor de NDR niet en voor alle instanties niet, volg zweden op kleinere schaal, Duitsland maakt ook al aanpassingen, er zal een overgangs periode inzitten maar kan me niet voorstellen dat mensen daar problemen mee hebben als ze zien dat normaal de toekomst er dan beter voor ze uit gaat zien
- LostInHarnessracing
- Professional
- Has thanked: 541 times
- Been thanked: 440 times
Wat een interessant onderwerp dit!
Even heel open denken:
Stel de dravers komen vanaf hun derde pas in de baan.
En zweepgebruik wordt weggelaten.
Ik verwacht dat dat het imago veel beter maakt, waardoor er vanuit de paarden(sport) liefhebbers ook veel meer interesse komt!
De kranten zullen er dan weer vaker over willen schrijven, en de paarden zullen langer meegaan.
Meer koersen want meer belangstelling en groter aanbod van paarden. Misschien kan op die manier de sport weer meer tot leven komen!
En bijkomend voordeel zou dan ook nog kunnen zijn dat meer uitgekoerste dravers nog goed genoeg zijn om recreatiepaard te worden.
Ze schijnen het ook goed te doen als endurance paard. Stel er komt meer vraag naar, zodat er voor minder snelle dravers ook een levendige markt ontstaat.
Dus:
Beter imago door verbetering paardenwelzijn
Meer interesse voor bezoeken van koersen
Duurzame fokkerij
Bredere doelfunctie voor het ras
Ik wil hiermee niet zeggen dat bovenstaande nu niet goed, of erg fout is, daarvoor zijn wij te nieuw in dit verhaal.
Wij zien gewoon heel mooie paarden en genieten daar echt van. Zonder de gedachte dat er persé iets ‘zielig’ is.
Maar je ziet op vele vlakken modernisering in denkwijzes over dierenwelzijn in de sport.
Tevens zie je die modernisering in de landbouw.
We zetten paarden niet meer aangebonden in stands, er is steeds meer bekend over belasting en groei van het paard, en ga zo maar door.
Dus een modernisering van de drafsport zou daar ook in kunnen passen.
Sowieso interessant om het er over te kunnen hebben.
Toevoeging: een jong paard in de opfok kost maandelijks een stuk minder dan wat het kost zodra het in training gaat. Dus dat hoeft dan ook het probleem niet te zijn.
Even heel open denken:
Stel de dravers komen vanaf hun derde pas in de baan.
En zweepgebruik wordt weggelaten.
Ik verwacht dat dat het imago veel beter maakt, waardoor er vanuit de paarden(sport) liefhebbers ook veel meer interesse komt!
De kranten zullen er dan weer vaker over willen schrijven, en de paarden zullen langer meegaan.
Meer koersen want meer belangstelling en groter aanbod van paarden. Misschien kan op die manier de sport weer meer tot leven komen!
En bijkomend voordeel zou dan ook nog kunnen zijn dat meer uitgekoerste dravers nog goed genoeg zijn om recreatiepaard te worden.
Ze schijnen het ook goed te doen als endurance paard. Stel er komt meer vraag naar, zodat er voor minder snelle dravers ook een levendige markt ontstaat.
Dus:
Beter imago door verbetering paardenwelzijn
Meer interesse voor bezoeken van koersen
Duurzame fokkerij
Bredere doelfunctie voor het ras
Ik wil hiermee niet zeggen dat bovenstaande nu niet goed, of erg fout is, daarvoor zijn wij te nieuw in dit verhaal.
Wij zien gewoon heel mooie paarden en genieten daar echt van. Zonder de gedachte dat er persé iets ‘zielig’ is.
Maar je ziet op vele vlakken modernisering in denkwijzes over dierenwelzijn in de sport.
Tevens zie je die modernisering in de landbouw.
We zetten paarden niet meer aangebonden in stands, er is steeds meer bekend over belasting en groei van het paard, en ga zo maar door.
Dus een modernisering van de drafsport zou daar ook in kunnen passen.
Sowieso interessant om het er over te kunnen hebben.
Toevoeging: een jong paard in de opfok kost maandelijks een stuk minder dan wat het kost zodra het in training gaat. Dus dat hoeft dan ook het probleem niet te zijn.
Mooi gezegd allemaal, maar er is een groot probleem; het aantal beschikbare paarden.
Het aantal veulens dat de laatste 5/6 jaar, per jaar in Nederland geboren wordt is ca. 150.
van die 150 komt Uiteindelijk ca. 55% daadwerkelijk in de baan.
niet allemaal tegelijk; als 2-jarige misschien 10-12%, als 3 jarige ca. 30 -45% en op latere leeftijd de overigen.
De overige 45% haalt de baan niet eens.
Met deze aantallen kun je geen wekelijks koersprogramma maken.
Daarom zijn er de Franse koersen op Wolvega.
Maar ook dat is niet voldoende om volwaardige, wekelijkse koersprogramma's te maken.
En daarom zijn al die mooie dingen die je hierboven schrijft, wel waar maar ook niet (helaas) realistisch.
Is bitter, maar helaas niet anders
Het aantal veulens dat de laatste 5/6 jaar, per jaar in Nederland geboren wordt is ca. 150.
van die 150 komt Uiteindelijk ca. 55% daadwerkelijk in de baan.
niet allemaal tegelijk; als 2-jarige misschien 10-12%, als 3 jarige ca. 30 -45% en op latere leeftijd de overigen.
De overige 45% haalt de baan niet eens.
Met deze aantallen kun je geen wekelijks koersprogramma maken.
Daarom zijn er de Franse koersen op Wolvega.
Maar ook dat is niet voldoende om volwaardige, wekelijkse koersprogramma's te maken.
En daarom zijn al die mooie dingen die je hierboven schrijft, wel waar maar ook niet (helaas) realistisch.
Is bitter, maar helaas niet anders
-
witte
- Amateur
klopt kortebaan ben het met je eens, en snap je, er zijn te weinig paarden, ze worden te snel gebruikt, omdat ze het als jong paard moeten verdienen, ze worden hard aangepakt, redden ze het dan is het mooi, redden ze het niet, dan gaan ze meestal de verkeerde kant op, dan is de moed eruit gereden om het zo maar even te zeggen, het zal ook niet in 1/2/3 jaar zomaar veranderd wezen dit verhaal, maar ik weet zeker dat als je de mensen een kans geeft om op latere leeftijd ook met hun paarden wat te laten verdienen, ze eerder geneigd zijn om hun paard langer aan te houden, dus meer tijd te gunnen,
nu moet alles super vroeg zijn de moeder vroegrijp de vader vroegrijp, dus beperk je jezelf tot een klein aanbod,krijgen we een optie om op latere leeftijd te koersen, dan komen andere hengsten ook in aanmerking en vergroot je het aanbod, er moet ergens begonnen worden,ergens de eerste stap gezet,
Leendert Gerrits stuurt ze oudere paarden naar Zweden, maar ben er van overtuigd dat als hij de kans krijgt om hier te koersen hij dat liever doet,
de sport had helden, Action Skoatter- Jojo- Henri- Yellowa- recenter Russel- Goofy-Unique Star Robert Bi, maar nu krijgen ze niet meer de kans om uit te groeien tot helden,
nu moet alles super vroeg zijn de moeder vroegrijp de vader vroegrijp, dus beperk je jezelf tot een klein aanbod,krijgen we een optie om op latere leeftijd te koersen, dan komen andere hengsten ook in aanmerking en vergroot je het aanbod, er moet ergens begonnen worden,ergens de eerste stap gezet,
Leendert Gerrits stuurt ze oudere paarden naar Zweden, maar ben er van overtuigd dat als hij de kans krijgt om hier te koersen hij dat liever doet,
de sport had helden, Action Skoatter- Jojo- Henri- Yellowa- recenter Russel- Goofy-Unique Star Robert Bi, maar nu krijgen ze niet meer de kans om uit te groeien tot helden,