Malgre Tout en Dolf hebben de uitkomst van de puzzel weliswaar goed, maar Stef heeft terecht de vinger op het probleem gelegd.
Knippen en plakken doe je wel op de computer, maar met levende paarden is dat wat lastig.
Hier is wat er gebeurde,
Direct na de begrafenis van hun vader, gingen de zoons naar het entrainement waar de paarden stonden. Hangend over de reling van het kamp, zoals echte paardenmensen altijd doen, kwamen ze tot de conclusie dat vader hun voor een onmogelijke opgave had gesteld,
Immers de oudste zoon mocht 50% van de paarden hebben, maar 50% van 19 is 9,5 paard
de middelste zoon mocht 25% van de paarden hebben, dat is 4,75 paard,
en de jongste zoon kon 20% uitkiezen, dat is 3,8 paard.
Terwijl zij zo stonden te staren naar de paarden, kwam de trainer die altijd voor de paarden van hun vader had gezorgd aangelopen met een paard aan een touwtje.
Jongens sprak hij, dit gaat zo niet. Maar ik heb een oplossing; uit respect voor jullie vader. Hier heb ik mijn lievelingsmerrie en die zal ik toevoegen aan de nalatenschap van jullie vader.
Toen waren het 20 paarden in de nalatenschap.
De zonen moesten even nadenken en gingen toen akkoord.
Dus, toen zocht de oudste zoon 50% van de paarden uit, dus 10 paarden,
de middelste zoon zocht 25% uit, dus 5 paarden
en de jongste zoon naam 20% van de paarden mee, dus 4 paarden
Uit respect voor het gebaar van de trainer, had niemand gekozen voor de lievelingsmerrie van de trainer, die bleef dus over en bij de trainer.
Iedereen tevreden