Deze dag in 1961. Programma Aduard (243)

Zonder geschiedenis geen toekomst
Greyhound
Professional
Has thanked: 464 times
Been thanked: 486 times

Deze dag in 1961. Programma Aduard (243)

Bericht door Greyhound »

Bijlagen
2 Sept 61 1.jpg
2 Sept 61 1.jpg (1.43 MiB) 1024 keer bekeken

Dolf Rieken
Professional
Has thanked: 120 times
Been thanked: 295 times

Re: Deze dag in 1961. Programma Aduard (243)

Bericht door Dolf Rieken »

Ik zie Zwoegertje V staan die later in het bezit kwam van de familie van Kerkwijk uit Ouderkerk aan de Amstel, vader en zoon waren echt van die ouderwetse liefhebbers uit de regio Amsterdam die altijd op Hilversum aanwezig waren.

Ze hebben 13 producten bij Zwoegertje gefokt waarvan er 9 in de baan kwamen en Luuk K en Miraldo K de beste waren, dit soort eigenaren waar de sport in de breedte op draaide maar die zijn er jammergenoeg bijna niet meer.

Dolf Rieken
Professional

Ik zie ook Roi de Cinq Mille staan die zijn naam te danken had aan het feit dat hij het 5000e product was wat in het Nederlands Draversstamboek werd geregistreerd, dit was in 1950.

Hier heb in nog een foto van hem kunnen vinden uit 1959 op Wolvega.
IMG_1680.jpeg
IMG_1680.jpeg (278.88 KiB) 989 keer bekeken

Dolf Rieken
Professional

Er schiet me nog een verhaal te binnen als ik ook Xenios van Vredenhof zie staan, deze was later verkocht aan Theo van Bijnen uit Den- Haag waar hij aanvankelijk een groentewijk had met paard en wagen en daar vaak ook dravers voor gebruikte.

Theo had een stuk land aan de van Vredenburgweg in Rijswijk (ZH) waar hij zijn paarden weidde en dit lag aan de spoorlijn Den-Haag - Rotterdam zo ook Xenios die daar liep met enkele andere werkpaarden.

Op een ongelukkige dag was één van die paarden uitgebroken en op de spoorbaan terecht gekomen en uiteindelijk onder een aanstormende sneltrein terecht gekomen met het gevolg dat het paard dood was en de trein ontspoorde.

De spoorwegpolitie ging op zoek naar de eigenaar om de schade te verhalen en kwamen toen bij Theo terecht die niet verzekerd was, slim als hij was heeft hij toen verklaard dat het paard Xenios van Vredenhof was omdat deze nog in training stond en daardoor automatisch W.A. verzekerd was, het andere paard was onherkenbaar verwond en DNA bestond nog niet.

Ik heb altijd genoten van de verhalen van deze man en zal bij gelegenheid meerdere belevenissen vertellen.

Dolf Rieken
Professional

Ik weet niet meer of Theo de broers Zelos en Xenios tezamen had gekocht maar wel dat Zelos van Vredenhof lamkreupel was door een hoefkatrol ontsteking, Theo was ook een soort dokter zonder diploma met bijzondere medicijnen en smeerseltjes en heeft toen het paard helemaal opgeknapt.

Hij verkocht hem daarna aan Cees Swart uit Zaandam en die heeft er nog heel veel mee gewonnen op de lange en kortebaan, hier twee foto’s van de vos.
IMG_1682.jpeg
IMG_1682.jpeg (75.29 KiB) 961 keer bekeken
IMG_1681.jpeg
IMG_1681.jpeg (66.68 KiB) 961 keer bekeken
Waar de naam Vredenhof vandaan kwam weet ik niet maar het doet mij denken aan een begraafplaats, de fokker van de Vredenhof paarden was de heer H. De Boer uit Gorredijk en wat zijn bron van inkomsten was weet ik niet.

Malgre Tout
Amateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 39 times

Bericht door Malgre Tout »

Prachtige oude foto's
Het Caballero uitslagenbord, en de oude "eigenarentribune ".

Dolf Rieken
Professional

Ay-ay-ay die Caballero was een grote hit van het Leedy trio, tegenwoordig krijg je gevangenisstraf als je dit zou zingen.

Op het dak van de grote tribune waren speciale hokjes voor journalisten gemaakt maar die zijn niet zoveel gebruikt omdat je een soort alpinist moest zijn om er te komen.

Het had wel allure die baan als je het zo ziet, hoe kon het zo ver komen ?

Plaats reactie