KOERSBANEN IN HET VERLEDEN.
-
a.hoegen2412
KOERSBANEN IN HET VERLEDEN.
In vroegere tijden waren er veel meer koersbanen in Nederland, waaronder veel koersbanen in de provincie Groningen.
Er waren KOERSBANEN IN;
Amersfoort-Birkhoven, Apeldoorn, Baarlo (die baan alsmede Utrecht-Mereveld ga ik zo nog wat uitgebreider behandelen), Boxtel, Breda, Bussum-Cruysbergen, Den Haag-Houtrust, Drachten, Glimmen (Gron.), Groningse Punt, Harendermolen, Heemskerk-Het Oude Slot,
Heemstede-Woestduin, Heerenveen, Leeuwarden, Noordwolde, Paterswolde-Oostbroek, Rotterdam-Woudestein, Sappemeer, Scheveningen, Uithuizen, Utrecht-Mereveld, Veendam, Wassenaar-Clingendael, Zandvoort en Zwolle.
Er waren KOERSBANEN IN;
Amersfoort-Birkhoven, Apeldoorn, Baarlo (die baan alsmede Utrecht-Mereveld ga ik zo nog wat uitgebreider behandelen), Boxtel, Breda, Bussum-Cruysbergen, Den Haag-Houtrust, Drachten, Glimmen (Gron.), Groningse Punt, Harendermolen, Heemskerk-Het Oude Slot,
Heemstede-Woestduin, Heerenveen, Leeuwarden, Noordwolde, Paterswolde-Oostbroek, Rotterdam-Woudestein, Sappemeer, Scheveningen, Uithuizen, Utrecht-Mereveld, Veendam, Wassenaar-Clingendael, Zandvoort en Zwolle.
-
a.hoegen2412
Re: KOERSBANEN IN HET VERLEDEN.
Ik licht er 2 uit namelijk BAARLO en MEREVELD. Op BAARLO zijn we 1x geweest. Op MEREVELD nooit.
BAARLO:
In 1934 werd het Sportpark De Berckt aangelegd voor zowel paardenrennen als motorraces.
Op 10-06-1962 vond de openingsmeeting plaats met 6000 toeschouwers
In 1963 werd een overkapping over de zittribune aan de Zuidzijde van de baan aangebracht. Trainer jan Hoeijebos betrok zijn stal met 11 boxen. Later kwamen er nog stallen bij en de trainers Appie Siderius, Peter Koppejan en Piet Zandt vestigden zich in BAARLO.
De succesvolle Stal Marion van de Gebroeders Snetselaar uit Venlo begon op de Boekenderhof (4 kilometer van de baan) hun stoeterij
Later Buitenzorg. Gerard van Eijkelenborg werd daar de trainer.
In 1966 werd een nieuw restaurant geopend met een toto hal eronder.
Ook werd een recreatiepark aangelegd met zwembad, speelweide en camping.
Door de slechte toto-omzetten kon BAARLO zich niet handhaven. In augustus 1972 vond de laatste meeting plaats. Daarna gebruikt als auto-speedway circuit.
In 1994 namen de Skeeler club De Berckt en de wielerclub Olympia en de Maastrappers bezit van de baan.
In 2003 nam Oostappen Groep uit Asten zowel de Camping als het Sportpark over. In de vroegere dravers stallen is sinds 1976 Manege Berckter Heide gevestigd.
Baanrecord BAARLO: THEO MESSIDOR 1.20.0 met Freek Eerenberg (07-10-1962). BAARLO was een C-BAAN.
BAARLO:
In 1934 werd het Sportpark De Berckt aangelegd voor zowel paardenrennen als motorraces.
Op 10-06-1962 vond de openingsmeeting plaats met 6000 toeschouwers
In 1963 werd een overkapping over de zittribune aan de Zuidzijde van de baan aangebracht. Trainer jan Hoeijebos betrok zijn stal met 11 boxen. Later kwamen er nog stallen bij en de trainers Appie Siderius, Peter Koppejan en Piet Zandt vestigden zich in BAARLO.
De succesvolle Stal Marion van de Gebroeders Snetselaar uit Venlo begon op de Boekenderhof (4 kilometer van de baan) hun stoeterij
Later Buitenzorg. Gerard van Eijkelenborg werd daar de trainer.
In 1966 werd een nieuw restaurant geopend met een toto hal eronder.
Ook werd een recreatiepark aangelegd met zwembad, speelweide en camping.
Door de slechte toto-omzetten kon BAARLO zich niet handhaven. In augustus 1972 vond de laatste meeting plaats. Daarna gebruikt als auto-speedway circuit.
In 1994 namen de Skeeler club De Berckt en de wielerclub Olympia en de Maastrappers bezit van de baan.
In 2003 nam Oostappen Groep uit Asten zowel de Camping als het Sportpark over. In de vroegere dravers stallen is sinds 1976 Manege Berckter Heide gevestigd.
Baanrecord BAARLO: THEO MESSIDOR 1.20.0 met Freek Eerenberg (07-10-1962). BAARLO was een C-BAAN.
- Bijlagen
-
- Iliza 30-8-1970.jpg (103.98 KiB) 1690 keer bekeken
-
- Helene H 30-8-1970.jpg (71.53 KiB) 1690 keer bekeken
-
- Hakoma Gerda in 1970.jpg (61.78 KiB) 1690 keer bekeken
-
- Hannie Judson W 30-8-1970 d.jpg (77.37 KiB) 1690 keer bekeken
-
- Duchesse Mac 28-8-1966.jpg (151.12 KiB) 1690 keer bekeken
-
- Theo M Baarlo 19-5-1963.jpg (101.46 KiB) 1690 keer bekeken
-
- Theo M Baarlo 1-5-1963 (1).jpg (73.66 KiB) 1690 keer bekeken
-
Greyhound
- Professional
- Has thanked: 433 times
- Been thanked: 416 times
Geweldig Arend, ben er zelf nooit geweest. De meeste trainers uit het westen vonden het toen te ver weg en de snelwegen waren nog niet
van geweldige kwaliteit dus een lange reis was dat vroeger. De baan ging al dicht voordat ik al een keer in de beurt was geweest.
Als kleine jongen met mijn oom meerdere keren op Mereveld geweest en er zelf ook nog gestart als leerling.
van geweldige kwaliteit dus een lange reis was dat vroeger. De baan ging al dicht voordat ik al een keer in de beurt was geweest.
Als kleine jongen met mijn oom meerdere keren op Mereveld geweest en er zelf ook nog gestart als leerling.
-
a.hoegen2412
Hetzelfde probleem ondervond SCHAESBERG. Daar zijn we nog wel 5 keer geweest. We sliepen dan bij vrienden in Limburg.
Toch gingen we wel naar RECKLINGHAUSEN, MÖNCHENGLADBACH, GELSENKIRCHEN (ELITE RENNEN) en voor ARDEN AL, BALLON ROUGE, MÜNCHEN DAGLFING. En natuurlijk naar BELGIË.
Toch gingen we wel naar RECKLINGHAUSEN, MÖNCHENGLADBACH, GELSENKIRCHEN (ELITE RENNEN) en voor ARDEN AL, BALLON ROUGE, MÜNCHEN DAGLFING. En natuurlijk naar BELGIË.
- Speedy
- Professional
- Has thanked: 1151 times
- Been thanked: 152 times
ik heb daar ook nog gereden met blauwe valk s van p j ruiter maar onze ab siderius reed mij de eerste bocht in onderste boven met bird van hiddum ik weet het nog ale de dag van gisteren die bird hing altijd zo in de bochten maar ja ome ab bood ze excusses aan na de koers hij zei je gaat toch niet protesteren voor ome ab ja respect toch voor zo man ---------------dat was nou de dag dat willem geersen zei tegen mij niemand heeft verstand van paarden en dat heb ik goed onthouden en tot op de dag van vandaag heeft hij nog steeds gelijk was een wereldman
-
jelliep
Heb er gewerkt bij Peter,alles kon daar tijdens de koersen,veel belgen,veel doping(er was geen doping box)er werden koersen in elkaar gezet enz enz.
Na een auto cross moesten we vaak de wrakken van de baan halen met de trekker,voordat we konden trainen.
Tijdens het carnaval stond er een grote tent half op de baan,dus trainen konden we weinig.
Volgens mij was er 1 kampje bij de stal,maar Koppejan was niet een trainer,waar de paarden veel buiten liepen.
En vergeet de reistijden naar de koers niet.
Een voordeel voor ons als jonge jongens,dat er een camping vlak naast lag.
Na een auto cross moesten we vaak de wrakken van de baan halen met de trekker,voordat we konden trainen.
Tijdens het carnaval stond er een grote tent half op de baan,dus trainen konden we weinig.
Volgens mij was er 1 kampje bij de stal,maar Koppejan was niet een trainer,waar de paarden veel buiten liepen.
En vergeet de reistijden naar de koers niet.
Een voordeel voor ons als jonge jongens,dat er een camping vlak naast lag.
Wat grappig dit topic nu, wij stonden eergisteren nog op de restanten van draf- en renbaan Woestduin in Vogelenzang, waar de baan nog te herkennen is ondanks dat hij al meer dan 100 jaar dicht is. De fundamenten van het totohuisje zijn er nog, en de oude paardenstal is een monument en dus nog helemaal intact.
-
jelliep
Mooi dat je verteld,dan wil ik daar ook gaan kijken,ook de baan Noordwolde is nog te zien.
Leuk,dit topic,ik zou zeggen,doe lekker mee.
Leuk,dit topic,ik zou zeggen,doe lekker mee.
-
a.hoegen2412
En nu MEREVELD: deel 1.
In 1934 wist de gemeente Utrecht de hand te leggen op een terrein van 17 ha. aaneen gesloten grasland, dat een onderdeel was van de Stadsboerderij MEREVELD.
Het lag in de trechter waar ten oosten van Utrecht, de spoorlijnen uit de richting Arnhem en de richting Den Bosch bij elkaar kwamen.
Dit direct ten oosten van de Mereveldseweg.
Mereveld lag nog op het grondgebied van de gemeente De Bilt. Bij de grenswijziging van 01-01-1954 werd dit gebied bij de gemeente Utrecht gevoegd.
Het land was in gebruik bij de geziene paardenman Toon van Wijk. Hij was de huurder van de Hofstede Mereveld en fokker van vele luxe Tuigpaarden.
In het kader van de werkverschaffing begon de gemeente Utrecht in 1936 met de aanleg van de Draf- en Renbaan. Ook kwam er binnen het gebied een motorbaan. De N.V. tot Exploitatie van het Sportpark Mereveld werd opgericht.
Toon van Wijk deed het omploegen van het terrein met 4 zware paarden.
Het resultaat was een fraaie 1000 meter baan met opgehoogde bochten met daarbinnen een 650 meter motorbaan.
Er kwam een tribune voor 900 personen met daaronder een cafe, keuken en kleedlokalen.
Ten Westen van de tribune kwam nog een kleinere tribune een soort regenshelter
Bij de finish kwam een 2 verdiepingen hoge rechterstoel en een defileerruimte voor de paarden
Later zou er nog een tribune verrijzen op het zogenaamde eigenaren terrein.
In 1934 wist de gemeente Utrecht de hand te leggen op een terrein van 17 ha. aaneen gesloten grasland, dat een onderdeel was van de Stadsboerderij MEREVELD.
Het lag in de trechter waar ten oosten van Utrecht, de spoorlijnen uit de richting Arnhem en de richting Den Bosch bij elkaar kwamen.
Dit direct ten oosten van de Mereveldseweg.
Mereveld lag nog op het grondgebied van de gemeente De Bilt. Bij de grenswijziging van 01-01-1954 werd dit gebied bij de gemeente Utrecht gevoegd.
Het land was in gebruik bij de geziene paardenman Toon van Wijk. Hij was de huurder van de Hofstede Mereveld en fokker van vele luxe Tuigpaarden.
In het kader van de werkverschaffing begon de gemeente Utrecht in 1936 met de aanleg van de Draf- en Renbaan. Ook kwam er binnen het gebied een motorbaan. De N.V. tot Exploitatie van het Sportpark Mereveld werd opgericht.
Toon van Wijk deed het omploegen van het terrein met 4 zware paarden.
Het resultaat was een fraaie 1000 meter baan met opgehoogde bochten met daarbinnen een 650 meter motorbaan.
Er kwam een tribune voor 900 personen met daaronder een cafe, keuken en kleedlokalen.
Ten Westen van de tribune kwam nog een kleinere tribune een soort regenshelter
Bij de finish kwam een 2 verdiepingen hoge rechterstoel en een defileerruimte voor de paarden
Later zou er nog een tribune verrijzen op het zogenaamde eigenaren terrein.