Wat toch maar weinig meetings op de zo goed geoutilleerde drafbaan 'het Ovaaltje' in Alkmaar, eigenlijk.
In juni was er 1 meeting. In de grotezomervakantiemaanden juli en augustus helemaal niets (!).
In september twee meetings, in oktober een en dat was het dan.
Why?
Gemiste kansen toch?
Emmeloord ging dit jaar terug van vijf naar drie meetings.
Kijk uit naar Eenrum, maar da's ook maar 1x per jaar.
Op Joure kennen we altijd bouwe, twee keer per jaar dan.
Aduard moest jammerlijk worden afgelast en dan is er meteen ook geen alternatief. Volgend jaar, nog warmer, weer een kans?
Dagjes uit in de zomer naar een drafbaan zijn echt geweldig en trekken duizenden bezoekers.
De kortebanen in de feestweken met de kermissen en braderieen doen het zeer goed, maar soms afgelast door de hitte. Een drafsporttak waar ik niets mee heb maar mooi dat het er goed mee gaat.
Wolvega is de professionele rots in de branding. Het hele jaar door, ook in de winter, bij vlagen iedere week een programma en meèr dan uitstekende live uitzendingen, respect. Maar weer heel andere doelgroep kwa paardjes dan de grasbanen. Maar soms is er overlap, een winnaar op Wolvega die ook eens meedoet op een grasbaan, en vice versa, en niet zonder succes, dat zijn vaak de leukste koersen.
Duindigt.. Sterkte.
Probeer svp wat meer langebaanmeetings al dan niet over het gras te organiseren, er is behoefte aan, duizenden bezoekers per meeting.
https://ndr.nl/koerskalender-2026/
(Koerskalender 2026)
- LostInHarnessracing
- Professional
- Has thanked: 935 times
- Been thanked: 649 times
(Koerskalender 2026)
- Bijlagen
-
- 20250625_191343.jpg (1.75 MiB) 1144 keer bekeken
Laatst gewijzigd door LostInHarnessracing op 13 aug 2026, 21:25, 2 keer totaal gewijzigd.
-
JandeW
- Amateur
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 49 times
Re: (Koerskalender 2026)
U heeft gelijk.
Met deze snelheid gaat het wel hard met de achteruitgang van de sport.
Nogmaals de vraag: Veel in Nederland in training staande paarden koersen in Duitsland en dus niet hier . Waarom? Niet voor het prijzengeld denk ik . De onkosten lijken mij ook hoger.
Frankrijk en Zweden kan wel begrijpen.
Met deze snelheid gaat het wel hard met de achteruitgang van de sport.
Nogmaals de vraag: Veel in Nederland in training staande paarden koersen in Duitsland en dus niet hier . Waarom? Niet voor het prijzengeld denk ik . De onkosten lijken mij ook hoger.
- LostInHarnessracing
- Professional
Rectificatie: ".. 1x in oktober en dat was het dan" klopt niet, ook in november wordt er nog eenmaal gekoerst. In Alkmaar.
Maar het blijft weinig, over dit hele jaar. Terwijl het zo'n mooie baan is en altijd volle bak qua bezoekersaantallen.
Maar je bent ook afhankelijk van sponsors
Misschien lukt het niet 7 maanden lang iedere twee weken te koersen ivm dat vergt nogal wat sponsorgeld.
In Nederland staan genoeg drafpaardjes in de wei, die moeten gewoon naar die banen, volle deelnemersvelden graag. Inschrijven.
Maar het blijft weinig, over dit hele jaar. Terwijl het zo'n mooie baan is en altijd volle bak qua bezoekersaantallen.
Maar je bent ook afhankelijk van sponsors
Misschien lukt het niet 7 maanden lang iedere twee weken te koersen ivm dat vergt nogal wat sponsorgeld.
In Nederland staan genoeg drafpaardjes in de wei, die moeten gewoon naar die banen, volle deelnemersvelden graag. Inschrijven.
- LostInHarnessracing
- Professional
Goede vraag.JandeW schreef: 11 aug 2026, 12:39
Misschien dat een aantal denkt dat ze in het sterkere Nederland hooguit jammerlijk 6e of 5e kunnen worden en in Duitse koersen in het trio kunnen lopen of zelfs winnen.
Of dat rechtsom beter bevalt.
Of dat men Duindigt zat is en men Gelsenkirchen en Berlijn wel wat gunt.
Of gewoon toeval.
Maar wel apart ja.
-
witte
- Amateur
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 90 times
In duitsland is de tegenstand minder, koers gaat minder hard, paarden slijten normaal minder, ik denk dat je inmiddels over de 1000 euro betaald bij een trainer, ik heb al effe geen paard gehad en ga die ook niet meer nemen ook, dus is een schatting, in mijn paarden tijd was er tot 12000 altijd wel een koersje voor je paard maar ging je winsom over de 12 kon je aantreden tot 25 of soms 18 als je geluk had, en dan meestal 1 keer in de maand, dus leg jij elke maand dat bedrag neer om 1 keer te koersen als het meezit, de meeste mensen zeggen oke het is reizen maar dan koersen we wel. Breedte sport is ook een utopie, alles moet als 2-3-4 jarige verdiend worden en dan is het op en dan rek ik het nog een stuk met de leeftijdsgroepen TCT is een idee voor 3 misschien 4 trainers en 7 of 8 eigenaren, paarden moeten al uit het buitneland aangekocht worden omdat er steeds minder gefokt worden stel je fokt duur moet je 16 ruggen neer tellen, opfok alles erbij gaat ook hard met de centen en er komt nog niets terug alleen kosten en een goed jaar later slaat Hans Sinnige hem af voor 6 ruggen als je geluk hebt. Dan zal ik hem kopen voor 6 ruggen dan wordt hij beleerd langzaam aangereden dan gaat hij aan de kant, dan moet ik dus als eigenaar al betalen, dan heeft 45 van de 50 paarden inmiddels standaard ocd dus zal ik hem moeten laten opereren weer flinke kosten, dus het is misschien wat doorgeslagen in mijn betoog maar komt er op neer het kost flink geld dat moet snel terug verdiend dus jakkeren met 2 jarige paarden, komen over bepaalde winsom geen koersen meer, de moed eruit gereden, paarden weg en opnieuw jakkeren met jong paard. daarom gaan trainers en eigenaren richting duitsland die willen langer genieten van hun paard en zijn meer echte liefhebbers die 1 paardje liever 6-7 jaar, en nogmaals iedereen is liefhebber he als je in deze tijd voor je dravertje werkt c.q dingen laat. maar goed zo zie ik het en ieder zijn mening natuurlijk.
-
Kortebaan01
- Leerling
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 102 times
U slaat de spijker op de kop.
Toen ik b egon met dravers, kon ik met een gemiddeld paard terecht, naast Duindigt en Hilversum, op Groningen, Alkmaar, het oude Wolvega, Drachten, Nootdorp en voor een dagje uit naar Schaesberg. De paarden liepen tot 10 jaar of ouder.
Nu, zoals u zegt, moet het verdiend worden op 2- en 3 jarige leeftijd. En om wat te verdienen moet je op Wolvega zijn en, als kleine eigenaar, opboksen tegen de grote stallen. Dat is (bijna) niet te doen.
Daarna, is er in Nederland niets meer te halen. Dit is geen klacht of zo, maar gewoon de situatie.
Ik heb mijn laatste paard verkocht in 2023; steeds maar weer de Afsluitdijk over om je paard 4e of 5e te zien worden na een prima koers, daar kon ik geen plezier meer uit halen.
Natuurlijk zijn er de uitzonderingen; een bijzonder gelukkige eigenaar van het paard Mercedes Star, dat maar blijft scoren in binnen en buitenland.
En natuurlijk zijn er ook nog enkele eigenaren, die steeds maar weer paarden fokken of kopen en genoegen nemen met marginale resultaten. Die zouden wel een lintje mogen krijgen voor hun niet aflatende bijdragen aan de sport.
Ik weet het wel, zoals het vroeger was wordt het nooit meer.
Maar als je je paard langer in de koers wilt houden, dan ben je wel aangewezen op de banen in Duitsland.
Of Oostenrijk, maar dat is wel wat ver weg.
Nou ja, gelukkig heb ik de fotos nog
Toen ik b egon met dravers, kon ik met een gemiddeld paard terecht, naast Duindigt en Hilversum, op Groningen, Alkmaar, het oude Wolvega, Drachten, Nootdorp en voor een dagje uit naar Schaesberg. De paarden liepen tot 10 jaar of ouder.
Nu, zoals u zegt, moet het verdiend worden op 2- en 3 jarige leeftijd. En om wat te verdienen moet je op Wolvega zijn en, als kleine eigenaar, opboksen tegen de grote stallen. Dat is (bijna) niet te doen.
Daarna, is er in Nederland niets meer te halen. Dit is geen klacht of zo, maar gewoon de situatie.
Ik heb mijn laatste paard verkocht in 2023; steeds maar weer de Afsluitdijk over om je paard 4e of 5e te zien worden na een prima koers, daar kon ik geen plezier meer uit halen.
Natuurlijk zijn er de uitzonderingen; een bijzonder gelukkige eigenaar van het paard Mercedes Star, dat maar blijft scoren in binnen en buitenland.
En natuurlijk zijn er ook nog enkele eigenaren, die steeds maar weer paarden fokken of kopen en genoegen nemen met marginale resultaten. Die zouden wel een lintje mogen krijgen voor hun niet aflatende bijdragen aan de sport.
Ik weet het wel, zoals het vroeger was wordt het nooit meer.
Maar als je je paard langer in de koers wilt houden, dan ben je wel aangewezen op de banen in Duitsland.
Of Oostenrijk, maar dat is wel wat ver weg.
Nou ja, gelukkig heb ik de fotos nog
-
JandeW
- Amateur
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 49 times
Dan toch Groningen maar weer open en
de Nootdorp bocht in ere herstellen .
Maar het tij keren zal wel niet meer lukken helaas
Of er moet nog wat kunnen door andere manier van uitschrijven. Op km tijden uitschrijven of iets dergelijks.
de Nootdorp bocht in ere herstellen .
Maar het tij keren zal wel niet meer lukken helaas
Of er moet nog wat kunnen door andere manier van uitschrijven. Op km tijden uitschrijven of iets dergelijks.