Yanantin Boko

Alles over de dierenarts en de gezondheid van harddravers
Gebruikersavatar
LostInHarnessracing
Professional
Berichten: 2922
Lid geworden op: 28 mei 2020, 15:40
Gegeven waarderingen: 3097 keren
Ontvangen waarderingen: 3902 keren

Yanantin Boko

Bericht door LostInHarnessracing »



We kwamen gister dit filmpje tegen, een interview met dhr Mollema over Yanantin Boko.

Dit verhaal speelde zich zeven jaar geleden af.
Yanantin Boko was een erg goed paard dat voor deelname aan een grote wedstrijd naar Nederland kwam.
Toen bleek hij een ernstige vorm van reisziekte te hebben opgelopen.
Dit resulteerde in vijf maanden opname in de kliniek waar hij van de dood is weggehouden.

In het filmpje zie je hem, weer helemaal happy.
De vraag was nu, kan hij weer op het oude niveau terugkomen in de sport?
Hiertoe zou het paard de dag na deze opname gaan kwalificeren.

Nu ben ik toch benieuwd, hoe is dit nou verder afgelopen met Yanantin Boko?
Is hij nog gaan koersen?
Of ging het niet en is hij toen als recreatiepaard verder gegaan?
Als ik hem opzoek op de ndr site zou zijn laatste koers in september 2012 geweest zijn.
Als ik het zo zie is hij twee keer uitgekomen na het ziek zijn.

Misschien is hier iemand die meer weet over het verloop van dit verhaal?

Groetjes

witte
Amateur
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mei 2020, 18:45
Gegeven waarderingen: 14 keren
Ontvangen waarderingen: 233 keren

Re: Yanantin Boko

Bericht door witte »

1 van Hagoort had minder geluk een week of 2/3 terug met die reisziekte, ik weet even de naam niet meer zo snel helaas, het was wel een dure
Deze gebruikers waarderen witte voor dit bericht:
LostInHarnessracing (15 aug 2020, 19:58)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
LostInHarnessracing
Professional
Berichten: 2922
Lid geworden op: 28 mei 2020, 15:40
Gegeven waarderingen: 3097 keren
Ontvangen waarderingen: 3902 keren

Re: Yanantin Boko

Bericht door LostInHarnessracing »

Alright, bedankt voor de info!
Wat ons verbaast is dat het paard dan toch verkocht is binnen de drafsport.
Meende te begrijpen dat het paard ofwel vanuit Mollema zou blijven koersen, of anders als recreatiepaard een oude dag zou krijgen.
Na al die stress en tramelant, omdat hij zo levenslustig is dat hij zich hier doorheen geslagen heeft.
Maar het paard is dus toch verkocht om elders weer te koersen, en hield dat even vol, en van de rest van het verhaal is nu misschien niks meer bekend?
Geen idee of men in Malta dravers ook doorverkoopt voor ‘het leven’ maar buiten de sport, na de koerscarriere?

En Witte, zo, dat is ook heftig dan, een paard verliezen aan reisziekte.
Moet heel eerlijk zeggen dat ik nooit van deze ziekte gehoord had (bij paarden) en al helemaal niet dat het zo dodelijk is.
Zonde van dat paard, en ook sneu voor die dieren, om zo ziek te worden en te sterven.

De dierenarts had tegen Mollema gezegd geen vijftig cent meer voor Yanantin Boko te willen geven.
Zo slecht waren de perspectieven. Paard heeft uiteindelijk toch nog een paar euro verdient in de drafsport.
Wat kan zo’n dier veel meemaken he.

witte
Amateur
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mei 2020, 18:45
Gegeven waarderingen: 14 keren
Ontvangen waarderingen: 233 keren

Re: Yanantin Boko

Bericht door witte »

Malta staat niet zo bekend om zijn gezonde sport toendertijd werden er veel oude dravers uitgelopen dravers en dat soort die kant op verkocht en werd er nog redelijk voor betaald ook, jaren terug is er ook nog een paard van Hugo die kant opgegaan, ik kan even niet meer op de naam komen, misschien weet Allright het... maar het was hier een heel goed paard, maar kreeg een zware peesblessure als ik me niet vergis,was verloren voor de sport, later heeft hij nog regelmatig gekoerst in Malta bleek het, nou kan het natuurlijk allemaal weer netjes aanhechten, maar die kans is met pezen niet zo heel groot
Deze gebruikers waarderen witte voor dit bericht:
LostInHarnessracing (15 aug 2020, 21:32)
Waardering: 9.09%

witte
Amateur
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mei 2020, 18:45
Gegeven waarderingen: 14 keren
Ontvangen waarderingen: 233 keren

Re: Yanantin Boko

Bericht door witte »

de hengst die ik bedoelde van hugo was volgens mij een zweed en ruim voor 2009, maar die naam schiet me wel te binnen, maar wel een hoop bekende namen zeg in die lijsten, grappig

Plaats reactie