Kooyman

Stichting Nederlandse Draf- en Rensport
Draffanaat
Leerling
Berichten: 87
Lid geworden op: 19 jul 2021, 09:46
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 197 keren

Kooyman

Bericht door Draffanaat »

Zie net dat Kooyman €600 boete heeft gehad en 6 dagen schorsing.
Die mag er wel een baan bij gaan nemen....
Deze gebruikers waarderen Draffanaat voor dit bericht (totaal 3):
HenriB (25 apr 2023, 13:08) • Greyhound (25 apr 2023, 15:32) • Speedy (25 apr 2023, 16:21)
Waardering: 27.27%

Knutselman
Leerling
Berichten: 59
Lid geworden op: 04 mei 2020, 21:10
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 132 keren

Re: Kooyman

Bericht door Knutselman »

Het verdedigen van je kansen komt je duur te staan. Dit gaat ten kosten van de deelnemers en de wedders........., op deze manier gaat het bergafwaarts.
Deze gebruikers waarderen Knutselman voor dit bericht (totaal 3):
HenriB (25 apr 2023, 13:08) • Greyhound (25 apr 2023, 15:32) • Speedy (25 apr 2023, 16:21)
Waardering: 27.27%

Greyhound
Professional
Berichten: 2838
Lid geworden op: 10 mei 2020, 10:37
Gegeven waarderingen: 6300 keren
Ontvangen waarderingen: 6559 keren

Re: Kooyman

Bericht door Greyhound »

Tom is alleen al 1200 € armer dit jaar voor het aansporen.
Hij werkt nu bij Jeroen Engwerda in loondienst en heeft gelukkig een vast maandloon.
Wel triest dat het allemaal zo moet gaan.

Wolvega, 20 april 2023

Koers 4
De pikeur T. Kooyman, rijder van het paard Haradjah, is bestraft met een boete van 600,- euro en een
tevoetstelling van 6 dagen voor het bepaalde in artikel DWR 36 I (aansporen met de zweep) (Recidive).
Deze straf zal op 7, 10, 14, 20, 21 en 24 mei 2023 ten uitvoer worden gelegd.

Koers 5
De amateurrijder W. ten Brink, rijder van het paard Lochran F. Boko, is bestraft met een boete van €
100,- en terugstelling wegens overtreding van het bepaalde in artikel 36 XI D.W.R. (hinderen van een
mededinger).

De amateurrijder W. Brouwer, rijder van het paard Luckystar Fili, is bestraft met een boete van € 200,-
voor het bepaalde in artikel DWR 36 I (aansporen met de zweep).
Deze gebruikers waarderen Greyhound voor dit bericht (totaal 2):
Speedy (25 apr 2023, 16:22) • HenriB (25 apr 2023, 17:00)
Waardering: 18.18%

Greyhound
Professional
Berichten: 2838
Lid geworden op: 10 mei 2020, 10:37
Gegeven waarderingen: 6300 keren
Ontvangen waarderingen: 6559 keren

Re: Kooyman

Bericht door Greyhound »

Van de TROTR site gecopieerd het verhaal van starter Beukema.

Ik vraag me af als de starter niets kan horen wanneer hij vertrekken moet met de startauto, dan kan het toch nooit goed komen. Ralf Dekker als baanmanager had dit al op moeten laten oplossen/verbeteren. Nu schuift hij alles door omdat ze te laat bij de auto zijn en een boetje krijgen omdat ze de kansen niet goed verdedigen voor de spelers/gokkers en als je de kansen wel willen verdedigen met een kleine aansporing krijgen ze daar ook een boete voor. Hoe raar kan alles in elkaar zitten.


Starter Beukema voelt zich weerloos na forse kritiek in Wolvega Live
21 april 20231506
Wolvega Live

De wekelijkse liveshow vanaf de baan in Wolvega ziet er altijd gelikt uit en is bij presentator Hans Sinnige in zeer goede handen, maar je zit pas echt op het puntje van je stoel als Rick Wester aanschuift om zijn ongezouten mening te ventileren. Nadat Wester als trainer/pikeur in de eerste race op magistrale wijze had toegeslagen met Declic du Gade, meldde hij zich in de studio om naast scherpe analyses ook als VDRP man wat zaken aan te kaarten die in zijn ogen nu toch echt anders moeten. De inmiddels ruim vier maanden durende ergernis onder de deelnemers over het feit dat ze helemaal niks meer mogen doen om hun paarden een beetje te motiveren steekt nog steeds enorm.

“Het is toch vreselijk, we zijn weer terug op het punt dat er helemaal niks meer mag. Ernstige hinderpartijen worden niet opgemerkt, omdat ze alleen maar bezig zijn met het bedenken voor welke minimale vergrijpen ze ons een boete uit kunnen schrijven. We doen niets liever, maar ik hoor om mij heen dat veel van mijn collega’s overwegen om maar niet meer op die kar te stappen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn.”

Niet alleen de deelnemers hebben er onder te lijden, maar ook de wedders. Het beste voorbeeld daarvan, in negatieve zin uiteraard, was de prestatie van Luciano Lobell, die door baanmanager Ralf Dekker in de liveshow werd aangeprezen als zijnde een ‘vaste’ winnaar. Het paard vertrok uiteindelijk aan een cote van 1,60, maar al heel snel werd duidelijk dat Jaap van Rijn hem niet voldoende bij de les kon krijgen om een bedreiging te kunnen vormen voor zijn grote Duitse tegenhanger Walkoffame Diamant. Dat het paard alsnog tweede werd in een kilometertijd van 13,7 geeft aan dat hij overloopt van klasse, maar dit was geen eerlijke strijd. Er lijkt namelijk heel weinig voor nodig om hem een halve seconde harder te laten lopen, maar niemand mag het Van Rijn, bij deze exorbitant hoge boetes en de grote mate van onduidelijkheid, kwalijk nemen dat hij geen risico’s nam. Van Rijn gaf in een later interview nog wel aan dat zijn paard ook een beetje op één lijn liep, maar dat neemt niet weg dat het rijden onder zulke strenge regels er vanaf de zijlijn gewoon heel raar uitziet. Je wilt er al helemaal niet over nadenken hoe de Franse wedders hier naar kijken. Een ander nadelig neveneffect voor de Friese baan is dat we momenteel heel veel van ‘hun’ paarden zien schitteren op de Zweedse banen. De leegloop zal geen direct gevolg zijn van de onduidelijke regels, maar het kan wel een extra motivatie zijn geweest. Ook in Zweden zijn de regels streng, maar de deelnemers en de wedders weten in ieder geval waar ze aan toe zijn.

Er is overduidelijk nog steeds een hoop ergernis vanuit de deelnemers, maar de VDRP zit er bovenop, aldus Wester! Binnenkort zal (hopelijk) het gesprek weer worden aangegaan met de beleidsbepalers van het bondsbureau, want er moet, niet in de laatste plaats in het belang van de sport, een echte oplossing worden gevonden.

Niet veel later kreeg starter Hans Beukema in de uitzending van Wolvega Live een persoonlijke aanval te verduren. Wester hield een pleidooi waarin hij stelde dat we het toch echt samen moeten doen als we de sport op een goede manier naar buiten willen verkopen en wijst Beukema met stevige woorden aan als een saboteur van dit gedachtengoed.

“Bij start over 20 seconden geeft hij gas, maar als we vlak voor de vleugel zijn, dan rijdt hij niet weg. Hij doet maar waar hij zelf zin heeft. Als er volgende week iemand anders in die auto gaat zitten, dan is er nog steeds publiek, maar als hij alleen in die auto rondjes gaat rijden, dan komt er niemand kijken. Dat zou hij zich wel moeten realiseren. Het is de grote Beukema-show waar niemand mee geholpen is en al helemaal de sport niet.”

Een dergelijke aanval vraagt natuurlijk om een reactie, maar tot op heden is Hans Beukema nog niet gehoord. Reden voor TROTR om hem te vragen zijn kant van het verhaal te doen. Waar Beukema meestal de indruk wekt goed met kritiek om te kunnen gaan, ging dit ook hem iets te ver. Wat volgde was een zeer emotionele reactie.

“Wat er gisteren gebeurde heeft mij enorm geraakt en dat gevoel is nog niet weg. Je voelt je enorm machteloos als je zo’n berg kritiek over je heen krijgt zonder jezelf te kunnen verdedigen. Het zit zelfs zo diep dat ik mezelf de vraag heb gesteld of ik hier nog wel mee door wil gaan. Het stapelt zich een beetje op. Neem een eerder voorval. Het is niet meer toegestaan om paarden tussen de koersen door achter de startauto te laten. Toen ik een dergelijk verzoek dus reglementair afwees, werd ik publiekelijk door een schreeuwende trainer compleet afgebrand. Toch is dat nog altijd minder pijnlijk dan op zo’n manier vanuit de studio te worden beschuldigd. Maar ook inhoudelijk snijdt de kritiek geen hout. Er is al maanden geen geluid aan de overkant van de baan, dus ik moet altijd maar een beetje inschatten wanneer het ‘start vrij’ signaal heeft geklonken. Dit maakt de startprocedure enorm lastig en daarom heb ik dit ook al meerdere keren aangekaart bij het management van de drafbaan. Helaas is dat tot nu toe tevergeefs geweest. Wanneer er dan bijvoorbeeld een paard niet wil draaien, dan neem ik de startprocedure mondeling over. Ik hoor vervolgens niet dat de tijdenband weer loopt en zo leek het er gisteren op alsof ik bewust bij het ’20 seconden signaal’ wegreed en kon ik weer door het putje getrokken worden in de live-uitzending, waar dat signaal blijkbaar wel te horen is. Ik ben iemand die heel goed weet wanneer ik het fout heb gedaan en ben dan ook de eerste om dat gewoon toe te geven en er aan de benadeelde deelnemer mijn excuses voor aan te bieden. Als starter kun je het onmogelijk altijd voor iedereen goed doen, maar ik kan wel de garantie geven dat ik mijn werk naar eer en geweten uitvoer, zonder persoonlijk te worden bij het nemen van beslissingen of het uitdelen van boetes. Vorige keer waren ze bijna allemaal te laat en deelde ik flink wat boetes uit. Iedereen kon daar mee leven, behalve Rick Wester. Toch blijf ik het niet chique vinden om je onvrede op zo’n manier te uiten.”

Was het dan alleen één grote klaagzang? Integendeel! De drafbaan mocht deze dag veel nieuwe bezoekers verwelkomen en timmert op dat vlak de laatste tijd gelukkig weer wat aan de weg. De zaterdagen zijn een geweldige uitkomst aldus baanmanager Dekker, die per heden elke maand één topdag aankondigde waarin nieuw publiek verrast zal worden met de nodige activiteiten. Tevens zal influencer Milan van Dongen namens ESPN een reportage komen maken op Peerdepieten-dag. Deze dag leent zich natuurlijk bij uitstek om het beste van onze sport te kunnen tonen aan het grote publiek.
Deze gebruikers waarderen Greyhound voor dit bericht (totaal 3):
Speedy (25 apr 2023, 16:23) • HenriB (25 apr 2023, 17:07) • Malgre Tout (25 apr 2023, 18:33)
Waardering: 27.27%

Gebruikersavatar
Speedy
Professional
Berichten: 3546
Lid geworden op: 08 jun 2020, 21:23
Gegeven waarderingen: 15621 keren
Ontvangen waarderingen: 2816 keren

Re: Kooyman

Bericht door Speedy »

regels veranderen kijk ik ben voor zonder zweep te koersen daar heeft iedereen zijn-mening overen dat mag -maar als je hem toch mee neemt loop je het risico maar waarom nu niet als je de zweep gebruikt en je gaat er niet goed mee om dan punt 1 -1 maand zonder zweep rijden en als het later weer gebeurd 2 maanden geen zweep wat nu betreft dat thom 600 euro en 6 dagen krijgt vind ik belachelijk ik had als ik in het comitee zat wel de boette en 1maand zonder zweep -en de autostarts zou ik zeggen pikeurs begin bij je zelf wat daar bekeert nu een hoop aan een tip zet 2 mensen op 100 meter afstand en bij 1 minuut binnen die 100meter zijn anders een boette dan help je ook de starter succes -ik had het met speedy Volita dat risico nam ik maar kreeg toen wel 500 gulden boette----------------en wat betreft de vdrp daar heb ik nooit een hoge pet van op gehad weet nog goed op de vergadering was in amersfoort ben ik heen geweest en toen zei ik wat zouden jullie vinden als je vanuit de vdrp zou vragen dat Speedy Volita elke koers die zij loopt het hoogste start nummer krijgt en buiten weddenschappen laat lopen en wel een normale boette was toen voor iedereen 50 gulden ----ik kreeg als antwoord joh maak je niet druk die meneer Meyn kan dat makkelijk betalen zo ging dat toen
Deze gebruikers waarderen Speedy voor dit bericht:
Greyhound (25 apr 2023, 19:04)
Waardering: 9.09%

Greyhound
Professional
Berichten: 2838
Lid geworden op: 10 mei 2020, 10:37
Gegeven waarderingen: 6300 keren
Ontvangen waarderingen: 6559 keren

Re: Kooyman

Bericht door Greyhound »

De boete die jij kreeg Stef, betaalde volgens mij Piet Meyn en omgerekend is dat nu nog geen 230 euro, en in een tijd dat alles nog veel goedkoper was. De volgende boete die Tom Kooyman zou oplopen kost dan 1400 euro wat natuur bezopen is, als hij zijn paard de volgend keer verkeerd aan spoort. Zo maak je de sport kapot als draverijcomité. Hier gaat het berg afwaards en in Zweden niet, dan denk ik dat we hier toch iets verkeerd doen buiten het prijzengeld om. Waarom moet het in Nederland altijd anders? Waarom niet het zelfde als in Zweden waar de Nederlandse pikeurs ook rijden en dan geen boete krijgen. Ben het niet met je eens Stef dat de je overal maar mensen moet neer zetten om de starter te helpen. Als de startauto altijd op tijd weg rijd en dan niet halverwege de bocht weer langzamer gaat rijden ( wat nergens opslaat) weet iedereen hoe laat of het is. Je bent er op tijd en anders niet. Hoe moeilijk kan het zijn. Het help ook niet als Hans roept dat er nog 1 minuut extra bij komt en dan na 20 seconden al roept start vrij over 20 seconden. Goed bedoeld van Hans maar dat is zijn taak niet om het te gaan regelen.
Deze gebruikers waarderen Greyhound voor dit bericht (totaal 2):
Speedy (25 apr 2023, 19:30) • JandeW (25 apr 2023, 20:22)
Waardering: 18.18%

Gebruikersavatar
Speedy
Professional
Berichten: 3546
Lid geworden op: 08 jun 2020, 21:23
Gegeven waarderingen: 15621 keren
Ontvangen waarderingen: 2816 keren

Re: Kooyman

Bericht door Speedy »

ben met je eens dat het zweeds model het beste is nu is het zo dat de rijders ook niet mee werken naar de auto toe kijk de koersen maar terug maak dan de auto start procedure automatisch daar bedoel ik mee dat de auto het tempo bepaalt en niet in tempo terug valt -en wat je zegt over die 500 gulden was in die tijd ook een hoop geld toch je ziet maar weer iedereen heeft een eigen mening en dat is maar goed ook-----------------de boette van thom dat mag nooit hoger zijn dan 200 euro vind ik net wat jij zegt die boette bepaling die ze nu op leggen slaat nergens op helemaal mee eens bedankt voor je reactie en succes-----------kijk zo als het nu gaat met de rijders is ook niet goed daarom zeg ik zet 2 man bij de 100 meter achter de start auto neer en wie er niet is ja dan maar boette geven
Deze gebruikers waarderen Speedy voor dit bericht (totaal 2):
JandeW (25 apr 2023, 20:22) • Greyhound (26 apr 2023, 07:27)
Waardering: 18.18%

JandeW
Amateur
Berichten: 151
Lid geworden op: 03 mei 2020, 09:56
Gegeven waarderingen: 466 keren
Ontvangen waarderingen: 417 keren

Re: Kooyman

Bericht door JandeW »

Als ze zo doorgaan kunnen ze beter een etalagepop op de kar zetten. Veel bewegen en niet aansporen mag schijnbaar ook niet
Deze gebruikers waarderen JandeW voor dit bericht (totaal 2):
Speedy (25 apr 2023, 20:51) • Greyhound (26 apr 2023, 07:27)
Waardering: 18.18%

Dolf Rieken
Professional
Berichten: 572
Lid geworden op: 26 mar 2023, 12:17
Locatie: Voorhout
Gegeven waarderingen: 316 keren
Ontvangen waarderingen: 1781 keren

Re: Kooyman

Bericht door Dolf Rieken »

Deze zal geen boete krijgen 😇
IMG_1390.jpeg
IMG_1390.jpeg (198.76 KiB) 205 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Dolf Rieken voor dit bericht (totaal 4):
Speedy (25 apr 2023, 21:08) • kortebaan (25 apr 2023, 21:13) • JandeW (25 apr 2023, 21:19) • Greyhound (26 apr 2023, 07:28)
Waardering: 36.36%

Dolf Rieken
Professional
Berichten: 572
Lid geworden op: 26 mar 2023, 12:17
Locatie: Voorhout
Gegeven waarderingen: 316 keren
Ontvangen waarderingen: 1781 keren

Re: Kooyman

Bericht door Dolf Rieken »

Dit is een typisch voorbeeld van het beste jongetje van de klas willen zijn zoals dit aan de Nederlanders wel toevertrouwd is en we in diverse actuele zaken terugvinden zoals stikstof en milieu waar de woke gemeenschap de dienst uitmaakt.

Ik heb al eerder geschreven dat de trainers en rijders eens een keer klote moeten tonen en solidair in hun opstelling moeten zijn, gooi de boel plat zolang deze idiote regels van toepassing zijn, neem een voorbeeld aan de Franse collega’s die allang gestaakt zouden hebben.

Wat betreft de starter Beukema vind het wel zeer bedenkelijk dat op een “ topbaan “ als VPW het geluid niet functioneert, mijnheer Faber heeft daar toch wel verstand van lijkt mij.
Deze gebruikers waarderen Dolf Rieken voor dit bericht (totaal 3):
Speedy (25 apr 2023, 20:58) • JandeW (25 apr 2023, 21:19) • Greyhound (26 apr 2023, 07:29)
Waardering: 27.27%

Plaats reactie