Duindigt, tijd voor Plan B

Wat speelt er zich af in Wassenaar
Dolf Rieken
Professional
Berichten: 533
Lid geworden op: 26 mar 2023, 12:17
Locatie: Voorhout
Gegeven waarderingen: 300 keren
Ontvangen waarderingen: 1665 keren

Duindigt, tijd voor Plan B

Bericht door Dolf Rieken »

Deze week in Draf&Rensport een interessant artikel van de hand van Peter Delis waarin hij een suggestie doet voor Plan B m.b.t. de ontwikkeling van Duindigt.

Hij stelt een faillissement voor van NDR en Duindigt om voor eens en altijd overal schoon schip mee te maken voor eventuele gezonde doorstart op een transparante basis.

Ik ben het volledig met hem eens en roep dit eigenlijk al jaren om van al het gekonkel af te zijn en te toetsen of er echt wel behoefte en een kans is voor een Duindigt nieuwe stijl.

In de loop der jaren heb ik nu al zoveel plannen gehoord van weldoenders, wereldverbeteraars en andere bijzondere items die het zo goed wisten en zogenaamd het beste met de sport voor hadden maar uiteindelijk meestal hun eigen zakken wilden vullen.

Gisteren was ik nog op Duindigt waar nooit gebrek is aan verhalen over mensen die in de rij staan om het complex te redden en het voorbestaan te garanderen, nu was het weer ene meneer Sandman uit Amsterdam die puissant rijk schijnt te zijn en staat te trappelen om tot daden over te gaan.

Als het niet de zoveelste utopie is, zou dat natuurlijk de mooiste oplossing zijn maar mijn gevoel zegt dat de oplossing van Peter Delis meer kans heeft.
Deze gebruikers waarderen Dolf Rieken voor dit bericht (totaal 5):
jelliep (01 apr 2023, 11:31) • Speedy (01 apr 2023, 12:09) • Erins Isle (01 apr 2023, 14:37) • Greyhound (01 apr 2023, 17:30) • LostInHarnessracing (19 apr 2023, 18:58)
Waardering: 45.45%

aggro3101
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Duindigt, tijd voor Plan B

Bericht door aggro3101 »

De heer Hoetmer heeft de voorkeur boven de heer Sandmann. Bovendien hebben we genoeg gelukzoekers gehad om DUINDIGT te redden. Inderdaad om hun eigen zakken te vullen. Er moeten nu spijkers met koppen geslagen worden. Het lijkt het kabinet Rutte wel.
Laatst gewijzigd door aggro3101 op 01 apr 2023, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen aggro3101 voor dit bericht (totaal 3):
Speedy (01 apr 2023, 12:10) • Erins Isle (01 apr 2023, 14:37) • Greyhound (01 apr 2023, 17:31)
Waardering: 27.27%

kortebaan
Professional
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 mei 2020, 12:12
Gegeven waarderingen: 1030 keren
Ontvangen waarderingen: 2214 keren

Re: Duindigt, tijd voor Plan B

Bericht door kortebaan »

Ik heb wel moeite met de suggestie van Peter Delis.
Vroeger leerde ik dat met het uitspreken van een faillissement, de bedrijfsvoering wel, maar de schuldenlast niet, stopte.
Er zullen dus altijd slachtoffers achterblijven, want het is maar afwachten wanneer een doorstartende partij gevonden is en wat die partij wil met de landerijen, de luxe opstallen en de koersen. Volgens mij betekent dat, dat het renoveren of vernieuwen van de Duindigt terreinen weer opnieuw gaat starten en we weten inmiddels uit ervaring dat dit soort processen erg lang kunnen duren.

Het zal ook geen makkelijk dossier zijn, dat weten we uit het verleden, toen de SNDR enige tijd surseance van betaling kreeg en onder het bewind werd gesteld van een bewindvoerder. Deze moest de twee grote problemen die toen speelde, de aflossing van de leningen aan de schuldeisers (de beroemde ca. 6 miljoen) en de situatie van de banen.
Aan het eind van zijn traject als bewindvoerder, was het resultaat dat de baan van Wolvega werd verkocht voor een te hoge prijs aan de paardenman pur sang Casper Veldink, zodat de heer Maas kon worden terugbetaald. Daarna trok de bewindvoerder zich razendsnel terug uit de slangenkuil van de Draf- en Rensport. In zijn eind rapport aan de rechter commissaris, sprak hij vertrouwen uit, dat de SNDR zich in de toekomst positief kon ontwikkelen.
Ondertussen was het probleem van de leningen niet opgelost. Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat de toenmalige rechter commissaris hier zijn fiat aan heeft gegeven.
In middels zitten we nog steeds in dezelfde situatie, maar ja...

Ik heb zelf nog een paard in de baan, maar volg de actualiteit niet meer zo intensief. Ik struin meer door mijn scheurarchief en ben aan het opruimen, ter leering ende vermaeck, hier op het forum.

De plannen van de heer Sandmann ken ik dan ook niet. Als er iemand is die hierover iets kan plaatse, dan bij voorbaat dank.
Niek Sandmann is op zijn zachtst gezegd een opmerkelijke man.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b8413ea8/
en hier woont hij https://overamsterdam.nl/2016/09/07/duu ... -overtoom/
https://www.npo3.nl/sander-en-de-kloof/ ... ON_1317000 De delen over Sandmann beginnen op 19.35 en 32.17.
Veel plezier
Deze gebruikers waarderen kortebaan voor dit bericht (totaal 2):
Speedy (01 apr 2023, 14:24) • Greyhound (01 apr 2023, 17:35)
Waardering: 18.18%

Dolf Rieken
Professional
Berichten: 533
Lid geworden op: 26 mar 2023, 12:17
Locatie: Voorhout
Gegeven waarderingen: 300 keren
Ontvangen waarderingen: 1665 keren

Re: Duindigt, tijd voor Plan B

Bericht door Dolf Rieken »

Laat ik eerst zeggen dat de situatie met Wolvega iets anders in elkaar stak, de heren Roos en Ter Borgh waren toen verantwoordelijk voor de gang van zaken bij de NDR en als het aan de eerste had gelegen was Wolvega voor een vastgesteld bedrag teruggegaan naar de gemeente Westellingwerf die er zeker niet op zaten te wachten.

Ik wil hier niet verder op ingaan omdat het gelukkig goed afgelopen is maar er is veel gepasseerd wat zeker niet de schoonheidsprijs verdiend.

De schuld van NDR is ontstaan tijden het bewind van de door het Ministerie van Landbouw aangestelde Hr.Simons en Hr.Starrenburg met Hr.Wiebes als zogenaamde “ Troubleshooter” 😂😂

De Klassieke inleggelden waren al opgesoupeerd, de trainers konden hun tegoeden niet meer verzilveren en het personeel van de NDR kon ook niet meer betaald worden, eigenlijk had deze ernstige vorm van wanbeleid zwaar bestraft moeten worden.

Het was Leen Paardekooper die destijds de lening van 6 miljoen gulden met als onderpand Duindigt, geregeld heeft door het in diverse porties van 500.000 gulden te verdelen aan 5% rente er waren verschillende mensen die meerdere porties hadden.

De lening was in principe uitgeschreven voor 5 jaar maar dat is iets anders uitgepakt net als het bedrag en de rente, het bedrag schijnt kennelijk 6 miljoen euro te zijn waarschijnlijk doordat de rente niet betaald kon worden en bij de lening is opgeteld, de rente is naar 6% verhoogd wat mij niet erg marktconform lijkt.

U kunt zelf wel invullen hoe lang dit al loopt en de meeste weten ook wel wie en wat er allemaal sindsdien de revue gepasseerd is en daarom omarm ik de suggestie van Peter Delis 👍👍
Deze gebruikers waarderen Dolf Rieken voor dit bericht (totaal 3):
Speedy (01 apr 2023, 14:28) • Erins Isle (01 apr 2023, 14:37) • Greyhound (01 apr 2023, 17:38)
Waardering: 27.27%

kortebaan
Professional
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 mei 2020, 12:12
Gegeven waarderingen: 1030 keren
Ontvangen waarderingen: 2214 keren

Re: Duindigt, tijd voor Plan B

Bericht door kortebaan »

Geschiedkundig zul je in detail beter bekend zijn met die situaties dan ik, dus prima aanvulling.

Ik heb echter wel moeite met een plan voor eigen faillissement.
Vaak wordt gedacht dat bij een faillissement de business dor draait en het faillissement achter de schermen wordt afgewikkeld.

Dat is echter geen zekerheid.

Nadat toentertijd bij de surseance van betaling de bewindvoerder was aangesteld, werden in eerste instantie, alle activiteiten, lees draverijen en rennen, stil gelegd.
Vervolgens moest de NDR voor elke uitgeschreven meeting toestemming vragen aan de bewindvoerder. Als de begroting voor een meeting een positief resultaat voorzag, kon de meeting doorgaan. Was het verwachtte resultaat van een meeting negatief, dan gaf de bewindvoerder geen toestemming.
Gelukkig zijn toen de meeste meetings wel doorgegaan, maar ja, toen kwam er meer volk op de baan (entreegelden), meer toto-omzet enz.

Of de meetings heden ten dage nog steeds met een plus onder de streep eindigen, dat weet ik niet. Kijkend naar de moeite die gedaan is om de meetings in April door te laten gaan, heb ik daar zo mijn twijfel over.
Het zou zo maar kunnen dat een, bij een faillissement aangestelde curator, geen vertrouwen heeft in een positieve bedrijfsvoering. En aangezien een curator er met name voor moet zorgen dat de schulden niet verder oplopen en natuurlijk uiteindelijk worden afgelost (voor zover mogelijk), is het doorgaan van de koersen na een faillissement, in mijn ogen voor langere tijd, uiterst onzeker.

Wat een faillissement van de NDR als geheel verder zou betekenen voor de banen Wolvega, Alkmaar en de recreatieve banen, dat weet ik niet.

In ieder geval lijkt mij het scenario van Peter Delis, veel risico's in zich hebben.
Gelukkig hebben we de foto's nog.

Succes aan alle beleids- en plannenmakers.
Deze gebruikers waarderen kortebaan voor dit bericht (totaal 3):
Speedy (01 apr 2023, 14:30) • Erins Isle (01 apr 2023, 14:37) • Greyhound (01 apr 2023, 17:40)
Waardering: 27.27%

Gebruikersavatar
Speedy
Professional
Berichten: 3484
Lid geworden op: 08 jun 2020, 21:23
Gegeven waarderingen: 15386 keren
Ontvangen waarderingen: 2772 keren

Re: Duindigt, tijd voor Plan B

Bericht door Speedy »

een ding is zeker dat wolvega gered is door de heer CASPER VELDINK dat kan niemand ontkennen toch------------------en ik heb rinus belooft dat ik niks mag zeggen over duindigt en daar hou ik mij aan vrienden ik lees het wel van jullie vrienden veel sterkte allemaal er zijn ergere dingen in het leven

aggro3101
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Duindigt, tijd voor Plan B

Bericht door aggro3101 »

Nou in 1e instantie was het toch echt Ed Maas hoor Stef.
Deze gebruikers waarderen aggro3101 voor dit bericht (totaal 2):
Speedy (01 apr 2023, 15:44) • Greyhound (01 apr 2023, 17:40)
Waardering: 18.18%

Gebruikersavatar
Erins Isle
Amateur
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 sep 2020, 11:46
Gegeven waarderingen: 487 keren
Ontvangen waarderingen: 664 keren

Re: Duindigt, tijd voor Plan B

Bericht door Erins Isle »

Tot nu toe zijn er heel veel mensen die uit de ruif hebben meegegeten en zijn veel plannen voor Duindigt luchtfietserij gebleken. Zolang de buurt tegen een ontwikkelingsplan voor Duindigt is, kan je ondanks de steun van de gemeente heel erg weinig. Uiteindelijk denk ik, dat een faillissement voor wat betreft Duindigt op den duur onvermijdelijk is. De rentebetalingen zijn al jaren de bekende molensteen, rente op rente daarentegen is nog veel funester. Daar kan je op een gegeven moment, het bedrijf ( SBRD) niet meer op aan passen. De garantstelling voor de prijzengelden is uiteraard slechts 1 deel van de bedrijfshuishouding.
Laatst gewijzigd door Erins Isle op 01 apr 2023, 16:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen Erins Isle voor dit bericht (totaal 2):
Speedy (01 apr 2023, 15:49) • Greyhound (01 apr 2023, 17:41)
Waardering: 18.18%

Gebruikersavatar
Speedy
Professional
Berichten: 3484
Lid geworden op: 08 jun 2020, 21:23
Gegeven waarderingen: 15386 keren
Ontvangen waarderingen: 2772 keren

Re: Duindigt, tijd voor Plan B

Bericht door Speedy »

aggro3101 schreef: 01 apr 2023, 15:27 Nou in 1e instantie was het toch echt Ed Maas hoor Stef.
de allereerste was de schoonvader van arnold mollema voor het nieuwe wolvega en toen ed maas en opgebouwd in het goede casper veldink en meen dat john bootsman ook een paar procent erbij in zit vrienden

aggro3101
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Duindigt, tijd voor Plan B

Bericht door aggro3101 »

Ik ben het wel eens met Kortebaan.
Deze gebruikers waarderen aggro3101 voor dit bericht (totaal 3):
kortebaan (01 apr 2023, 16:46) • Speedy (01 apr 2023, 16:58) • Greyhound (01 apr 2023, 17:41)
Waardering: 27.27%

Plaats reactie