Racecards Zweden

Vad händer i Sverige?
Gebruikersavatar
LostInHarnessracing
Professional
Berichten: 2922
Lid geworden op: 28 mei 2020, 15:40
Gegeven waarderingen: 3097 keren
Ontvangen waarderingen: 3902 keren

Racecards Zweden

Bericht door LostInHarnessracing »

Over de racecards Zweden heb ik diverse vragen, zal daar later onder dit topic uitgebreider op terugkomen.

Maar één vraag, die ik volgens mij wel eens eerder heb gesteld gaat over de recordtijden van de paardjes.

Onder naam v/h paardje staan de recordtijd en de bijeen gesprokkelde winsom vermeld.
Maar kijk je naar de 'tecordtijd' en kijk je vervolgens naar info over de laatste gereden vijf koersen dan zie je heel vaak dat een paardje al veel sneller heeft gelopen dan de vermelden 'recordtijd'

Voorbeeld: in afd. II van de V75 Umaker vandaag, 25-12-2022, het eerste paardje KLOCKSVE ADRIAN daar staat als record 1.30.0 terwijl je kunt zien dat ie in recente koersen al 1.27.3 en 1.28.9 tijden liep.
Vreemd.
Deze gebruikers waarderen LostInHarnessracing voor dit bericht:
Speedy (26 dec 2022, 13:21)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
LostInHarnessracing
Professional
Berichten: 2922
Lid geworden op: 28 mei 2020, 15:40
Gegeven waarderingen: 3097 keren
Ontvangen waarderingen: 3902 keren

Re: Racecards Zweden

Bericht door LostInHarnessracing »

Er klopt geen moer van die racecards V75, bedoel die met blauwe kopklleuren zoals ook altijd afgebeeld in het drafblaadje.
Heb het nu over de vermeldde startposities bij vorige koersen.
3/2140 betekent toch: koersafstand 2140mtr en gestart vanaf positie 3?

Vergelijk die vermelde startposities maar eens met de 'losse' paardeninfo bij een paardje op de site, bij de koers. Kies maar een willekeurig paardje uit en er zit verschil in tussen wat die blauwe cards vermelden en wat er op de ZETurf koerspagina bij dat betreffende paardje staat.
Meestal per drie afgelopen koersen komen twee koersen precies overeen maar één koers niet. Vooral de meest recente gereden koersen daarin verschilt de info over de startposities.

Neem het paardje KÅLLSJÔVIKING volgens de blauwe V75 racecards waren de laatste drie koersen de startposities 1, 2 en 3; volgens de info bij het paardje op ZETurf waren de startnrs 9, 2 en 5.
Belachelijk. Dit kun je wedders niet aandoen. Vind het een schande zelfs.

Wie maakt die blauwe V75 racecards, Harrie in de Warrie, your English commentator?
Deze gebruikers waarderen LostInHarnessracing voor dit bericht:
Speedy (26 dec 2022, 13:21)
Waardering: 9.09%

kortebaan
Professional
Berichten: 922
Lid geworden op: 03 mei 2020, 12:12
Gegeven waarderingen: 1039 keren
Ontvangen waarderingen: 2239 keren

Re: Racecards Zweden

Bericht door kortebaan »

Ik zal het later vanavond of morgen wel even uitleggen, Nu eerst Flappie vangen :D
Deze gebruikers waarderen kortebaan voor dit bericht (totaal 2):
LostInHarnessracing (25 dec 2022, 17:21) • Speedy (26 dec 2022, 13:20)
Waardering: 18.18%

Double D
Leerling
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 jul 2020, 13:57
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren

Re: Racecards Zweden

Bericht door Double D »

LostInHarnessracing schreef: 25 dec 2022, 15:43 Er klopt geen moer van die racecards V75, bedoel die met blauwe kopklleuren zoals ook altijd afgebeeld in het drafblaadje.
Heb het nu over de vermeldde startposities bij vorige koersen.
3/2140 betekent toch: koersafstand 2140mtr en gestart vanaf positie 3?

Vergelijk die vermelde startposities maar eens met de 'losse' paardeninfo bij een paardje op de site, bij de koers. Kies maar een willekeurig paardje uit en er zit verschil in tussen wat die blauwe cards vermelden en wat er op de ZETurf koerspagina bij dat betreffende paardje staat.
Meestal per drie afgelopen koersen komen twee koersen precies overeen maar één koers niet. Vooral de meest recente gereden koersen daarin verschilt de info over de startposities.

Neem het paardje KÅLLSJÔVIKING volgens de blauwe V75 racecards waren de laatste drie koersen de startposities 1, 2 en 3; volgens de info bij het paardje op ZETurf waren de startnrs 9, 2 en 5.
Belachelijk. Dit kun je wedders niet aandoen. Vind het een schande zelfs.

Wie maakt die blauwe V75 racecards, Harrie in de Warrie, your English commentator?
In plaats van te gaan gillen dat er "geen moer van klopt" zou je 'm ook anders in kunnen steken. Bijvoorbeeld: "Is er misschien iets dat ik over het hoofd zie of niet snap?"

Dan zou het antwoord namelijk "ja" zijn.

Concreet over jouw aangehaalde voorbeeld Källsjöviking. Toen hij koerste met nummer 9 had hij nummer 1 in het band (over 2200 meter). Toen hij koerste met nummer 2 had hij tevens nummer 2 in het band (2140 meter). En toen hij tenslotte koerste met nummer 5, je voelt 'm misschien al aankomen, had hij nummer 3 in het band (over 2160 meter).

Dat zijn gegevens verstrekt door de Zweedse organisatie. Waarom is het van belang om te weten? Nou, het ene startnummer in het band is een stuk beter dan het andere. En vice versa. Bij een bandenstart zijn de nummers (op respectievelijke volgorde) 5, 4 en 2 lastiger dan de overige nummers vanwege de kortere draai die de paarden dienen te maken. Nummers 6 en 7 in het band zijn de paarden die vertrekken vanuit het "springspår", die krijgen een langere aanloop en hebben op het startpunt dus meer snelheid dan de paarden die met 1 t/m 5 vertrekken. Een springspår is in feite gunstig, tenzij het paard in kwestie überhaupt niet snel kan vertrekken, dan wacht juist een lastige openingsfase.

Het is dus pertinent niet zo dat er "geen moer van klopt", het zou wellicht duidelijker kunnen worden aangegeven.
Deze gebruikers waarderen Double D voor dit bericht:
Speedy (26 dec 2022, 13:20)
Waardering: 9.09%

kortebaan
Professional
Berichten: 922
Lid geworden op: 03 mei 2020, 12:12
Gegeven waarderingen: 1039 keren
Ontvangen waarderingen: 2239 keren

Re: Racecards Zweden

Bericht door kortebaan »

LostInHarnessracing schreef: 25 dec 2022, 13:14 Over de racecards Zweden heb ik diverse vragen, zal daar later onder dit topic uitgebreider op terugkomen.

Maar één vraag, die ik volgens mij wel eens eerder heb gesteld gaat over de recordtijden van de paardjes.

Onder naam v/h paardje staan de recordtijd en de bijeen gesprokkelde winsom vermeld.
Maar kijk je naar de 'tecordtijd' en kijk je vervolgens naar info over de laatste gereden vijf koersen dan zie je heel vaak dat een paardje al veel sneller heeft gelopen dan de vermelden 'recordtijd'

Voorbeeld: in afd. II van de V75 Umaker vandaag, 25-12-2022, het eerste paardje KLOCKSVE ADRIAN daar staat als record 1.30.0 terwijl je kunt zien dat ie in recente koersen al 1.27.3 en 1.28.9 tijden liep.
Vreemd.
Ik zal je eerlijk zeggen, dat ik er nooit zo op gelet heb als ik in Zweden was. De hoeveelheid informatie die je daar in de programma's kunt lezen, is heel veel en voor mij verder niet zo interessant, omdat ik toch geen speler ben.
Maar op jouw verzoek heb ik eventjes gekeken wat er nu wel of niet klopt in de racecards.
Uitleg:
In Nederland heeft een paard 1 record en dat staat altijd vermeld in de racecard, achter de naam van het paard; dus bijvoorbeeld Jolige Jan 14.9a (Quizvraag, wie was de trainer/rijder van Jolige jan?)
In Zweden kan een paard 6 records hebben. 3 records voor autostarts en 3 records voor bandenstarts.
Voor de autostarts en de bandenstarts wordt dan nog weer onderscheid gemaakt in koersen op de korte afstand (1600-1640m), de middenafstand (2000-2100m) en langere afstand (2300m en meer)
Dat wordt in de racecards als volgt opgenomen (fictief) 12.2ak, 12.5k, 13.2am, 13.5m, 14.5al en 14.9l. De K,M,L is wel duidelijk en de toevoeging a geeft aan dat het een autostartrecord is. Als het record gelopen is in een koers die gewonnen werd, staat er nog * voor de record aanduiding.

Een ding is mij ook niet duidelijk, namelijk waarom niet alle beschikbare records worden toegevoegd in de racecards. Maar ja voor aanvullende informatie kun je altijd nog hier terecht: https://sportapp.travsport.se/sportinfo/horse.

Met deze informatie en de informatie van Double D, moet je de volgende V75 zo kunnen invullen.
Ik denk dat een percentage van 10% van de opbrengst wel redelijk is, toch :lol: :lol:
Deze gebruikers waarderen kortebaan voor dit bericht (totaal 2):
Speedy (26 dec 2022, 13:20) • administrator (27 dec 2022, 08:37)
Waardering: 18.18%

Plaats reactie