Wenen (AUT): hoe een uitdijende miljoenenstad de drafsport blijft omarmen

Welke opmerkelijke dingen vielen er op en wil je graag delen?
Gebruikersavatar
LostInHarnessracing
Professional
Berichten: 2922
Lid geworden op: 28 mei 2020, 15:40
Gegeven waarderingen: 3097 keren
Ontvangen waarderingen: 3902 keren

Wenen (AUT): hoe een uitdijende miljoenenstad de drafsport blijft omarmen

Bericht door LostInHarnessracing »

Het begon met een artikel over grote concerten in combinatie met / op de drafbaan in Wenen, Oostenrijk, dat ik toevallig tegenkwam. Een zeer recent artikel:

https://www.diepresse.com/6151292/kriea ... tte-laufen

In het Duits, dus wat lastiger lezend. Af en toe een woord dat ik niet ken/snap dus dan even opzoeken. En zo kwam ik meer te weten over de ontwikkelingen rond de drafbaan Krieau.
Gelegen op een plek waar het ooit schimmiger was, prostituées en drugsdealers, maar wel een, zoals bij alle drafbanen, groot stuk grond..

U herkent veel parallellen, in de artikelen, met de Ned. drafsport/drafbanen: geroemd worden de gloriedagen met tienduizenden bezoekers, en de situatie nu: veel minder bezoekers. En dan de stedebouwkundige ontwikkeling, de gemeenteraad, de bouwplannen voor dat stuk grond, de verkoop naar andere handen.

Maaarrr: vooral het verschil met Nederland.

Dacht in eerste instantie dus aan Stadspark Groningen maar het associeert ook sterk met 'de situatie' rond Duindigt.

Dit speelde 5 jaar geleden: het stuk grond werd door de gemeente verkocht aan een projectontwikkelaar met woeste plannen:

https://www.diepresse.com/5217403/kriea ... ochhaeuser

Uit het artikel:

"Mir gefällt das Ensemble. Wir übertragen die Rennen ja auch über einen Wettanbieter nach Frankreich. Wenn es ein Abendrennen ist und die Skyline schön beleuchtet ist, kriegen wir immer Zuschriften, ob das Rennen in New York stattgefunden hat. Das glaub keiner, dass das mitten in Wien ist“, sagt er."

Mooi hè.

En dan, vooral:
"Sorge, dass der Trabrennbetrieb irgendwann ganz verschwindet, hat er nicht. „Es gibt ja einen Dauerpachtvertrag, überhaupt ist die Sportstätte nach dem Wiener Sportstättenschutzgesetz geschützt."

Bescherming dus, van de kwetsbare drafsport/drafbaan. In Nederland sta je onderhand doodsangsten uit (zie hoe Stadspark Gr. 'vermoord' is door de politiek en t.a.v. Duindigt houd je ook je hart vast) en de wil, ook van de projectontwikkelaar, om er wat moois van te maken binnen de nieuwe plannen. Dat bedoel ik met het verschil met Nederland:

"Im Gegenteil: Truzla hofft, dass durch die neuen Nachbarn wieder mehr Gäste kommen. Diese wären dringend notwendig."

Dacht wat betekent 'Viertel Zwei' nu dan? Het blijkt de naam van dat 'nieuwe' stadsdeel / woon- en bedrijvenpark waarop de drafbaan (nog steeds) ligt.
Meer info over alle ontwikkelingen:

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Viertel_Zwei

"Die Trabrennbahn ist denkmalgeschützt und bleibt erhalten. Im Osten sollen die Stallungen bis zur Meiereistraße renoviert und .... "

'denkmalgeschutzt' betekent iets als gegarandeerd beschermd (cultureel erfgoed). Mooi toch.

Ze hebben het allemaal heel realistisch gedaan: de belangstelling voor bezoek aan de baan is nu eenmaal sterk gereduceerd dat is gewoon een feit dus er kon wel een tribune af en ook het aantal stallen is minder- zodat er appartementen en moderne culturele dingetjes statt finden kunnen, maarr..: de kern is dat de drafbaan niet 'verjaagd'/'vermoord' is maar gerespecteerd en behouden is gebleven en dat wat er nog wel is is allemaal aanzienlijk opgeknapt, vernieuwd of verbeterd.
Echt hulde voor deze gang van zaken.

"Die Trabrennbahn heute":
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Trabrennbahn_Krieau

Nogmaals de link naar het eerste artikel dat ik las. Helaas een 'premiumartikel', lang niet alles is te lezen zonder een account op de krant te nemen, maar duidelijk is wel dat de drafbaan Krieau er nog steeds is, dat er ook nog concerten worden georganiseerd en er sprake is van prima geïntegreerd zijn in de moderne stadsontwikkelingen. Respect.

https://www.diepresse.com/6151292/kriea ... tte-laufen

Misschien is het een idee dat 'Duindigt' (gemeentebestuur, projectontwikkelaar en draf- en renbaandirectie, samen) eens een bezoekje brengt aan Wenen en zich laat bijpraten over hoe ze het daar allemaal doen.
Keurig duurzaam en deugend met de trein natuurlijk.
Missie: hoe behouden we de baan in Duindigt, hoe verbeteren we deze zelfs, binnen alle ontwikkelingen. Kortom hoe maken we er een winwinsituatie van voor alle partijen.

De draf- en rensport is here to stay!
🐎⭐🇾🇪
Laatst gewijzigd door LostInHarnessracing op 21 jun 2022, 11:55, 4 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen LostInHarnessracing voor dit bericht (totaal 2):
Greyhound (21 jun 2022, 16:55) • Speedy (21 jun 2022, 19:28)
Waardering: 18.18%

aggro3101
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Wenen (AUT): hoe een uitdijende miljoenenstad de drafsport blijft omarmen

Bericht door aggro3101 »

Mooi plan.
Deze gebruikers waarderen aggro3101 voor dit bericht (totaal 3):
LostInHarnessracing (21 jun 2022, 11:13) • Greyhound (21 jun 2022, 16:55) • Speedy (21 jun 2022, 19:28)
Waardering: 27.27%

Gebruikersavatar
LostInHarnessracing
Professional
Berichten: 2922
Lid geworden op: 28 mei 2020, 15:40
Gegeven waarderingen: 3097 keren
Ontvangen waarderingen: 3902 keren

Re: Wenen (AUT): hoe een uitdijende miljoenenstad de drafsport blijft omarmen

Bericht door LostInHarnessracing »

aggro3101 schreef: 21 jun 2022, 11:07Mooi plan.
Dit speelde 5 jaar geleden, aggro. Het topicbericht is nog niet af.
Dank voor je reactie.
Deze gebruikers waarderen LostInHarnessracing voor dit bericht (totaal 2):
Greyhound (21 jun 2022, 16:55) • Speedy (21 jun 2022, 19:28)
Waardering: 18.18%

Plaats reactie