Zorgen om kortebaan paarden voor 2022

Alles over het rondreizende circus de, kortebaan
Greyhound
Professional
Berichten: 2827
Lid geworden op: 10 mei 2020, 10:37
Gegeven waarderingen: 6270 keren
Ontvangen waarderingen: 6535 keren

Zorgen om kortebaan paarden voor 2022

Bericht door Greyhound »

Deze gebruikers waarderen Greyhound voor dit bericht:
Speedy (04 nov 2021, 14:18)
Waardering: 9.09%

aggro3101
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Zorgen om kortebaan paarden voor 2022

Bericht door aggro3101 »

Een zeer duidelijk stuk over de huidige gang van zaken in de Drafsport in zijn algemeenheid en de Kortebaan in het bijzonder.
Enkele gedeeltes wil ik er toch uitlichten:

Destijds gebeurde het allemaal in Wassenaar. Van daaruit ook de zorg voor de ANDER. Er zijn verhalen, dat wanneer de NDR en DUINDIGT er destijds niet op tijd waren ingesprongen Wolvega nu niet meer zou bestaan. Breedtesport op DUINDIGT en op de kleinere banen floreerde destijds.
De Kortebaan mocht niet groeien. Toch ging alles crescendo.
Nu Wolvega regeert is dat veel minder. Er zijn wel initiatieven voor de "gewone" paarden, maar dat eindigt altijd met een koers op VPW. Je kunt je afvragen waarom Wolvega dit doet.
Het huidige probleem is: ER ZIJN TE WEINIG PAARDEN OM TE KOERSEN.
2022 wordt een zeer belangrijk jaar voor de DRAFSPORT en de KORTEBAAN SPORT.
Laten we aub samenwerken, want anders is het OVER EN SLUITEN.
Deze gebruikers waarderen aggro3101 voor dit bericht (totaal 2):
Speedy (04 nov 2021, 14:18) • Knollie80 (04 nov 2021, 19:30)
Waardering: 18.18%

Knutselman
Leerling
Berichten: 59
Lid geworden op: 04 mei 2020, 21:10
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 132 keren

Re: Zorgen om kortebaan paarden voor 2022

Bericht door Knutselman »

aggro3101 schreef: 04 nov 2021, 13:47
Het huidige probleem is: ER ZIJN TE WEINIG PAARDEN OM TE KOERSEN.
2022 wordt een zeer belangrijk jaar voor de DRAFSPORT en de KORTEBAAN SPORT.
Laten we aub samenwerken, want anders is het OVER EN SLUITEN.
Alle goed bedoelde plannen voor meer koerspaarden zijn er ook op gericht om te kunnen koersen op VPW.
Er zijn al vele liefhebbers afgehaakt en daarvan zullen er niet veel meer terug komen.
Dat Rick Ebbinge al een stal gaat beginnen in Nederland geeft ook aan dat er weinig perspectief is voor de toekomst.
Er zullen nog enkelen volgen die ook gaan verkassen of zelfs gaan stoppen.
Alle goede plannen ten spijt, maar dit had ruim 15 jaar geleden al in gang gezet moeten worden.
Wens een ieder veel succes in de toekomst en zeker met de hobby "Drafsport".
Deze gebruikers waarderen Knutselman voor dit bericht:
Speedy (05 nov 2021, 17:26)
Waardering: 9.09%

kortebaan
Professional
Berichten: 922
Lid geworden op: 03 mei 2020, 12:12
Gegeven waarderingen: 1039 keren
Ontvangen waarderingen: 2239 keren

Re: Zorgen om kortebaan paarden voor 2022

Bericht door kortebaan »

De kortebaan bestaat al meer dan 250 jaar;
230 jaar daarvan werd steeds op dezelfde wijze gestreden volgens het principe van een "afvalrace"
De laatste 20 jaar is er een virus ingeslopen, dat hardnekkiger is dan het corona virus.
Dat virus heeft de naam "we gaan ons er even lekker mee bemoeien"
Er worden regels bedacht, uitzonderingen daarop gemaakt, ontheffingen verzonnen, prijsgrenzen opgerekt (als er nu iemand klaagt over steeds dezelfde paarden...), er wordt voor alles geloot, je moet een potlood bij je hebben enz. enz.
Ondanks al die regeltjes enz. blijft een ding overeind; de belangstelling van de dorpelingen als het circus in hun dorp komt, blijft groot en groeien.

En nu weer het idee om kortebanen te beperken tot 16 deelnemers, omdat de paarden dan meer gespreid kunnen worden, zodat alle kortebanen voldoende aanmeldingen kunnen krijgen en annulering van een kortebaan voorkomen wordt.
Beste bedenkers van dit idee; een kortebaan kan alleen maar geannuleerd worden als je er een kunstmatige bodem in legt.
Ik kom al bijna 50 jaar op de kortebaan en ik heb nog nooit meegemaakt dat een kortebaan geannuleerd werd omdat er niet voldoende paarden waren.
Er waren in het verleden, wel eens kortebanen, die je duidelijk "zeer overzichtelijk" kon noemen. Ik heb velden meegemaakt met 12, 13 of 14 paarden. Of waar, vanwege een tekort aan rijders, sommige pikeurs achter 3 paarden zaten. Maar annuleren: Nooit. Ik heb er ook nooit een kroegbaas over horen klagen; 12 of 30 paarden, maakt niets uit. De dorpelingen komen voor hun jaarlijkse feestje en daar draait de kortebaan op.
Nu maximaliseren op 16 levert over 2 jaar weer geklaag op over paarden die steeds uitgeloot worden.
Het is zoals Knutselman zegt er zijn (nu even) te kort paarden.
Maar daar komt de komende jaren best wel weer verbetering in. Er komen immers ook weer steeds nieuwe eigenaren bij, die het op de foto's van Maartje erg naar hun zin hebben zo te zien :D
Het idee dat geopperd werd om aan te sluiten bij de claim/koop trip naar Frankrijk, spreekt mij wel meer aan.

Ik zie uit naar het volgend seizoen en denk dat het een mooi jaar gaat worden.
Deze gebruikers waarderen kortebaan voor dit bericht:
Speedy (05 nov 2021, 17:26)
Waardering: 9.09%

aggro3101
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Zorgen om kortebaan paarden voor 2022

Bericht door aggro3101 »

En zo is het. Wij hopen ook, dat 2022 een mooi jaar gaat worden.
Deze gebruikers waarderen aggro3101 voor dit bericht:
Speedy (05 nov 2021, 17:27)
Waardering: 9.09%

Plaats reactie