we zien stef te weinig op de koers .n.l.

Deel hier én lees hier al het nieuws rondom de drafsport
Double D
Leerling
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 jul 2020, 13:57
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren

Re: we zien stef te weinig op de koers .n.l.

Bericht door Double D »

Speedy schreef: 27 sep 2021, 18:26 verklaar je nader wat voor jouw edit betekend alvast bedankt
"Edit" betekent dat je iets hebt aangepast of verwijderd.

Ik ging er vanuit dat je op een positief kobalt-geval in Nederland doelde, dus ik heb de naam van het betreffende paard (gevolgd door een vraagteken) genoemd. Zo van: "Bedoel je dat?"

Later kwam ik op het idee om de naam van het betreffende paard maar weer te verwijderen, laat de NDR of D&R dat maar bekend maken.
Deze gebruikers waarderen Double D voor dit bericht:
Speedy (28 sep 2021, 13:21)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Speedy
Professional
Berichten: 3487
Lid geworden op: 08 jun 2020, 21:23
Gegeven waarderingen: 15377 keren
Ontvangen waarderingen: 2772 keren

Re: we zien stef te weinig op de koers .n.l.

Bericht door Speedy »

heel goed geformileerd vriend dat was het wat ik vorige week gehoord heb net wat jij zegt laat de ndr maar er op zetten vandaar dat ik zei misschien in nr 39 natuurlijk weet ik ook wie het is dit kan de sport zeker niet gebruiken daarom vind ik het triest

Gebruikersavatar
Speedy
Professional
Berichten: 3487
Lid geworden op: 08 jun 2020, 21:23
Gegeven waarderingen: 15377 keren
Ontvangen waarderingen: 2772 keren

Re: we zien stef te weinig op de koers .n.l.

Bericht door Speedy »

zondag duindigt mooi zo dat-peter delis dit heeft gedaan proficiat een ding begrijp ik nog steeds niet verschil tussen de merries en de hengsten en ruins-van het prijzengeldheb het er wel eerder over gehad en wat ik ook niet begrijpt dat er 4 koersen van de 7 draverijen voor 600 voor de winnaar was waren daar echt geen sponsers voor hebben ze maasland vleeswaren gevraagd om te sponseren ik weet zeker dat die dan wat heeft gedaan vind het een gemiste kans zo krijg de breedtesport ook weinig kans en terwijl wij die hard nodig hebben toch maar verder waren het mooie koersen om te zien-dat was dan weer een voordeel hoop dat het beter wordt heb niks met de sport te maken maar leef wel mee met de eigenaren fokkers en trainers dit wilde ik toch nog wel even kwijt succes verder-vrienden

JandeW
Amateur
Berichten: 150
Lid geworden op: 03 mei 2020, 09:56
Gegeven waarderingen: 457 keren
Ontvangen waarderingen: 414 keren

Re: we zien stef te weinig op de koers .n.l.

Bericht door JandeW »

Goed verhaal Stef
Deze gebruikers waarderen JandeW voor dit bericht:
Speedy (28 sep 2021, 17:00)
Waardering: 9.09%

Double D
Leerling
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 jul 2020, 13:57
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren

Re: we zien stef te weinig op de koers .n.l.

Bericht door Double D »

Speedy schreef: 28 sep 2021, 13:27 zondag duindigt mooi zo dat-peter delis dit heeft gedaan proficiat een ding begrijp ik nog steeds niet verschil tussen de merries en de hengsten en ruins-
Dat de "Open Derby" een hogere dotering kent dan de "Merriederby" is volledig terecht. Er is geen sprake van een Derby voor hengsten en ruins, merries kunnen/mogen ook in de Open Derby starten. Sterker nog, toen Stef nog in de koers reed bestond er in Nederland nog helemaal geen Merriederby. Perfect dat die later is toegevoegd, maar dat verschil in prijzengeld moet m.i. juist blijven.

Dit werkt trouwens overal hetzelfde, hoor. Hambo 1 miljoen, Oaks half miljoen. Travkriterium 2 miljoen (voor de winnaar), Trav-Oaks 1,4 miljoen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Deze gebruikers waarderen Double D voor dit bericht:
Speedy (28 sep 2021, 17:00)
Waardering: 9.09%

aggro3101
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: we zien stef te weinig op de koers .n.l.

Bericht door aggro3101 »

Dat van die 600 euro voor de winnaars, daar zijn wij het volkomen met je eens. Maar ja probeer de sponsors maar eens te vinden. Dat is op dit moment in alle takken van de sport moeilijk en dus ook in de Draf- en Rensport.
Deze gebruikers waarderen aggro3101 voor dit bericht:
Speedy (28 sep 2021, 17:01)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Speedy
Professional
Berichten: 3487
Lid geworden op: 08 jun 2020, 21:23
Gegeven waarderingen: 15377 keren
Ontvangen waarderingen: 2772 keren

Re: we zien stef te weinig op de koers .n.l.

Bericht door Speedy »

double d er mag heus wel wat verschil in zitten maar dit vind ik te groot kost de aangiftes van de derby )s niet het zelfde volgens mij wel kijk is wat de mensen er voor uitgeven aan dekkingen en alle aangiftes vraag even aan arie van bellen wat het kost nederland kan je niet vergelijken met amerika en frankrijk en zweden en duitsland lorens flevo 99000 euro voor de winnaar en kijk ook even op zo dag wat alle koersen het prijzengeld is vergeleken met nederland als ik dan lees dan moeten we wachten op duindigt open gaat ben benieuwd-ik denk jij ook-toch maar ieder mag ze mening geven gelukkig maar vriend-------------------------------------------30000 of 7500 euro-voor de winnaar------------------------------------------------------------------------------wat robin goudsbloem zegt dat een samenwerking met duitsland kijk daar ben ik het 100 procent mee eens we hebben te weinig paarden en dat los je niet zomaar op geloof mij nauw maar degoede paarden gaan toch de grens over voorlopig ik hoop dat ik het nog mee maakt dat duindigt weer een A BAAN wordt dat juich ik enkelt maar toe

Double D
Leerling
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 jul 2020, 13:57
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren

Re: we zien stef te weinig op de koers .n.l.

Bericht door Double D »

Speedy schreef: 28 sep 2021, 17:13 double d er mag heus wel wat verschil in zitten maar dit vind ik te groot kost de aangiftes van de derby )s niet het zelfde volgens mij wel kijk is wat de mensen er voor uitgeven aan dekkingen en alle aangiftes vraag even aan arie van bellen wat het kost nederland kan je niet vergelijken met amerika en frankrijk en zweden en duitsland lorens flevo 99000 euro voor de winnaar en kijk ook even op zo dag wat alle koersen het prijzengeld is vergeleken met nederland als ik dan lees dan moeten we wachten op duindigt open gaat ben benieuwd-ik denk jij ook-toch maar ieder mag ze mening geven gelukkig maar vriend-------------------------------------------30000 of 7500 euro-voor de winnaar------------------------------------------------------------------------------wat robin goudsbloem zegt dat een samenwerking met duitsland kijk daar ben ik het 100 procent mee eens we hebben te weinig paarden en dat los je niet zomaar op geloof mij nauw maar degoede paarden gaan toch de grens over voorlopig ik hoop dat ik het nog mee maakt dat duindigt weer een A BAAN wordt dat juich ik enkelt maar toe
Stef, ik ben het niet een klein beetje, maar radicaal met je oneens.

Laten we voor de aardigheid eens kijken naar de Wolvega International Yearling Sale van eind augustus.

Objectief bezien was het aanbod kwalitatief misschien wel het minste van alle WIYS-edities, maar de prijzen gingen door het dak. Paarden die tien jaar geleden 600 euro zouden hebben opgeleverd op de Unitrot-veiling brachten nu het tienvoudige (!!!!) op. Zoals ik het zie heeft dat 100% te maken met de entree van de TCT. Kopers hebben weer de illusie (die ook realiteit zou kunnen worden) dat het aangekochte paard als driejarige veel geld zou kunnen verdienen en blijkbaar zijn ze bereid om daar naar te handelen (lees: méér geld betalen voor een jaarling).

Jouw voorstel zou de omgekeerde weg betekenen. Jij vindt het verschil tussen 30.000 en 7.500 te groot. Die 7.500 kun je alleen maar ophogen door het af te halen van die 30.000. Dan krijg je bijvoorbeeld 20.000 (voor de winnaar) in de Derby en 17.500 in de Merriederby. Het hoogste geldbedrag dat een driejarige dan kan verdienen is 20.000 euro en dat effect zul je direct weer merken op de veilingen. Een Nederlands jaarling is dan op zijn hoogst nog 20.000 waard en dan heb ik het nog over de veilingtopper. De aanbieders van "gewoon" gefokte paarden (waar helemaal niks mis mee is) zullen weer worden afgestraft met prijzen waar de opfok nog niet mee wordt terugverdiend, laat staan het dek- en veulengeld.

Nu hoor ik je al zeggen: "Ja, maar ik bedoel niet dat de eerste prijs van de open Derby omlaag moet, maar alleen het prijzengeld van de Merriederby omhoog." Als je dat inderdaad zegt dan is mijn vraag: "Waar moet dat geld dan vandaan komen, Stef?"

Nogmaals, in de tijd dat jij nog in de koers reed was er niet eens een Merriederby. Als je een goede merrie had dan ging die gewoon naar de Derby. Sterker nog, ook toen er al een Merriederby was hebben we zat goede merries in de open derby gezien. Fidelity Rhythm was de meest recente winnaar, maar paarden als Isabella JE, Kate Baldwin, Hillary Queen, Dacey Boko, Danae F Boko etc. hebben het toch ook prima gedaan in de Derby? En als je merrie dan niet goed genoeg is voor de open Derby, dan bestaat sinds 2003 de extra optie van een Merriederby.

Ik denk dat jij je uitstekend kunt vinden in het beleid van Hans Huiberts. Die heeft van de TCT een bedrag gekregen ter aanvulling van de Nederlandse klassiekers die hij naar eigen inzicht kan inzetten. Ik zou dan denken: "doe dat gehele bedrag (ik ben niet zeker over de hoogte van het bedrag) bij de Derby". Hoe hoger de eerste prijs van de hoogst gedoteerde klassieker, hoe meer een jaarling waard wordt. Daar worden de fokkers beter van en dat komt de sport in zijn algemeenheid ten goede. Hans Huiberts heeft in al zijn wijsheid besloten om het specifieke bedrag uit te smeren over alle leeftijdsklassiekers, waardoor het allemaal druppeltjes zijn op een gloeiende plaat. De winnaars van die betreffende koersen worden er (iets) beter van, de sport zelf schiet er helemaal niks mee op.
Deze gebruikers waarderen Double D voor dit bericht (totaal 2):
Speedy (28 sep 2021, 19:33) • administrator (29 sep 2021, 08:05)
Waardering: 18.18%

Gebruikersavatar
Speedy
Professional
Berichten: 3487
Lid geworden op: 08 jun 2020, 21:23
Gegeven waarderingen: 15377 keren
Ontvangen waarderingen: 2772 keren

Re: we zien stef te weinig op de koers .n.l.

Bericht door Speedy »

natuurlijk is het jouw mening en dat mag maar ik ben het niet met jouw eens je praat niet over van zondag op duindigtover de 4 koersen van 600 euro nou daar worden de fokkers niet goed van ook die paarden koste een hoop geld om ze groot te brengen toch maar op zo dag zulke prijzen verrijden vind ik onder de maat ik heb iemand horen zeggen we moeten alleen maar met duindigt en wolvega verder gaan en wat kortebanen dan komt het hier op neer de sport word voor de rijken mensen ja als dat de bedoeling is misschien is het niet anders maar vriend ik-hou-er nu mee op wij hebben ieder een anderegedachten er over en dat mag gelukkig vriend succes verder-en veel gezondheid wand dat is het belang rijkste toch

Double D
Leerling
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 jul 2020, 13:57
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren

Re: we zien stef te weinig op de koers .n.l.

Bericht door Double D »

Speedy schreef: 28 sep 2021, 19:30 natuurlijk is het jouw mening en dat mag maar ik ben het niet met jouw eens je praat niet over van zondag op duindigtover de 4 koersen van 600 euro nou daar worden de fokkers niet goed van ook die paarden koste een hoop geld om ze groot te brengen toch maar op zo dag zulke prijzen verrijden vind ik onder de maat ik heb iemand horen zeggen we moeten alleen maar met duindigt en wolvega verder gaan en wat kortebanen dan komt het hier op neer de sport word voor de rijken mensen ja als dat de bedoeling is misschien is het niet anders maar vriend ik-hou-er nu mee op wij hebben ieder een anderegedachten er over en dat mag gelukkig vriend succes verder-en veel gezondheid wand dat is het belang rijkste toch
Ik heb inderdaad niet gereageerd op de opmerking over de koersen met 600 euro voor de winnaar. Omdat dat nogal een open deur is. Er is echt helemaal niemand in de sport die nog overtuigd dient te worden dat dit een slechte zaak is. Ik zou misschien wel gereageerd hebben wanneer je met een oplossing gekomen zou zijn. Maar blijkbaar heb jij het idee dat je een nieuwe ontdekking hebt gedaan.

Dan nog even over jouw opmerking over dat de sport "voor de rijken" gaat worden en dat ik daar achter zou staan. Hoe kom je nu bij die conclusie? Ik ben juist een fel tegenstander van het sluiten van welke baan dan ook. Simpelweg omdat je de basis van de sport nóg smaller maakt, waardoor de toekomst er nog somberder uitziet. Het "wegsnijden" van verliesgevende banen is wat mij betreft een domme, omgekeerde redenatie en een vorm van symptoombestrijding. In plaats van het kleine beetje publiek centreren zou de sector zich moeten richten op het trekken van nieuw publiek, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het besef van urgentie nog steeds ontbreekt bij de huidige beleidsbepalers.

Beste Stef,

om nieuw publiek te kunnen trekken zal het product dat wij te bieden hebben fors in kwaliteit omhoog moeten. Ik bedoel, ik kan me niet voorstellen dat een veldje met zes of zeven paarden (met dan ook nog eens een "dooie winnaar" en twee of drie kansloze paarden) zal beklijven bij een nieuwe bezoeker. Het is heel simpel: om een beter product te kunnen bieden (volle, competitieve velden) zal ons paardenbestand fors omhoog moeten. We hebben jarenlang te maken gehad met een Derby met een eerste prijs van ca. 25.000 euro, een belangrijk gevolg van dat lage prijzengeld was dat het Nederlandse jaarling niet gewild was. Vervolgens haakten fokkers af (of registreerden de fokmerrie in het buitenland), waardoor we het de komende jaren moeten doen met jaargangen van iets meer dan 100 dravers. De eerstkomende jaren zullen we dus geconfronteerd worden met nog kleinere veldjes die nóg minder aanspreken en nóg minder omzet genereren.

Ik ben ontzettend blij dat er nu eens mensen opstaan (Peter Delis, Robin Goudsblom, e.a.) die niét denken als een kruidenier, maar met een toekomstvisie. Met dank aan de TCT kan een goede Nederlandse driejarige binnenkort weer echt fatsoenlijk geld verdienen in Nederland. Ik val nu in herhaling, maar de gevolgen hebben we kunnen zien op de afgelopen WIYS. Er werd weer fors betaald voor jaarlingen, óók voor die uit "het gewone segment", waardoor de fokkers eindelijk eens een stimulans hebben gekregen. Afgehaakte fokkers willen hun hobby toch weer op gaan pakken en diverse in het buitenland geregistreerde merries zijn inmiddels weer Nederlands. We zijn er nog lang niet, maar het is in ieder geval een begin van een groter Nederlands paardenbestand. Waardoor wij straks weer een beter product (vollere velden) te bieden hebben.

Een koers verrijden voor 600 euro voor de winnaar, dat kan niet uit. Daar heb je helemaal gelijk in, Stef. Maar met het oog op de langere termijn is dat lang niet mijn grootste zorg. Mijn zorg zit 'm in dat ook oud-profs als jij jarenlang de neergang in ons paardenbestand niet op waarde hebben geschat. En sommigen doen dat nu nog niet. Maar ik ben hoopvol gestemd over de huidige ontwikkelingen en dat heeft helemaal niets met een "sport voor de rijken" te maken. Integendeel, zelfs!
Deze gebruikers waarderen Double D voor dit bericht (totaal 2):
Speedy (29 sep 2021, 18:53) • Is the day after (13 okt 2021, 20:18)
Waardering: 18.18%

Plaats reactie