De Veilgheidsregio's en de NDR, hoe zit dat nu

Deel hier én lees hier al het nieuws rondom de drafsport
kortebaan
Professional
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 mei 2020, 12:12
Gegeven waarderingen: 1030 keren
Ontvangen waarderingen: 2214 keren

De Veilgheidsregio's en de NDR, hoe zit dat nu

Bericht door kortebaan »

In een ander item op dit forum, genaamd Corona, uiten diverse deelnemers hun ongenoegen over het huidige verbod om te mogen koersen op Wolvega, Duindigt, Alkmaar en Groningen.

De argumentatie daarvoor is op zijn minst dubieus en mogelijk zelfs aanvechtbaar, maar toch lukt het de belangenorganisatie NDR, in samenwerking met anderen, niet om dit besluit te veranderen.

Hieronder wil ik proberen (in grote lijnen) uiteen te zetten hoe dat nu werkt, met die maatregelen en de positie van de Veiligheidsregio's daarin.

Nederland is een democratie.
Het hoogste bestuursniveau is de regering. Die neemt besluiten en moet daarvoor toestemming hebben of verantwoording afleggen aan het parlement.
T.a.v. Corona-maatregelen, betekent dat, dat de regering een noodverordening aanmaakt met zgn.algemene of generieke maatregelen, deze presenteert aan het volk in een persconferentie en dan volgt de volgende dag in de 2e kamer een debat waarna het parlement instemt met de aangekondigde noodverordening

Het volgende bestuursniveau izijn de Provincies. Ook zij maken plannen en nemen besluiten, maar moeten daarvoor toestemming hebben van, danwel verantwoording afleggen aan, Provinciale Staten, het Provincie parlement.
In de corona problematiek, hebben de Provincies, weinig tot geen inbreng of uitvoering.

De 3e bestuurslaag zijn de Gemeentes. Burgemeester en Wethouder, maken plannen, nemen besluiten, maar moeten die voorleggen aan, of verantwoording afleggen aan, de gemeenteraad.
In de corona problematiek, moeten zij elke keer dat de regering een nieuwe of aangepaste noodmaatregel bekendmaakt, deze verwerken in een gemeentelijke noodmaatregel, De burgemeester is daarbij autonoom en gerechtigd om aanvullende maatregelen, of ontheffingen van maatregelen af te kondigen.

Tot zover gaat het allemaal nog wel volgens het democratisch principe, maar dan komen we bij de Veiligheidsregio's. Deze overkoepelende organisaties kunnen volledig autonoom invulling geven aan de afgekondigde noodverordening. Zij kunnen voor hun regio onderdelen aanscherpen, of ontheffing geven op onderdelen,. Zij kunnen door burgemeesters aangedragen voorstellen voor lokale aanscherping of ontheffing, af- of goedkeuren.
Maar nu komt het; zij hoeven daar geen enkele verantwoording aan wie dan ook voor af te leggen.
Zij hoeven dus aan niemand uit te leggen waarom zij een bepaald onderdeel van de noodverordening op de door hen gekozen manier, interpreteren.
In feite hebben we in Nederland dus te maken met 25 alleenheersers, die geen verantwoording hoeven af te leggen over hun doen en laten..
Wetenschappers en rechtsgeleerden hebben daar in Mei jl al gewaarschuwd dat dit rechtsongelijkheid in de hand werkt.

Misschien wordt het met bovenstaande duidelijk, dat de argumentatie van het besluit, om de koersen op VPW niet toe te staan, niet relevant is. Het is een interpretatie van de noodverordening door de Voorzitter van de VRF, of misschien van een van zijn ambtenaren.
Bovenstaande maakt ook duidelijk,waarom de VRH(haaglanden) in eerste instantie nog wel toestemming aan Duindigt heeft gegeven voor de meetings in juni en op 29 oktober. Die Voorzitter is ook autonoom en zag de bezwaren die in de VRF werden gehanteerd, blijkbaar anders.

Inmiddels hebben de Voorzitters blijkbaar de rijen gesloten en mag er nu helemaal niets meer.

Wat nu te doen?

Het is inmiddels wel duidelijk dat de NDR en VPW, niet over gesprekspartners beschikken met voldoende postuur, voldoende gewicht en voldoende netwerk om een verschil te maken bij de VRF. Dat valt hen niet aan te rekenen, dat is gewoon zo. Vergeet niet dat de bestuurders van de NDR, in part time dienst zijn, hoewel ik er niet aan twijfel dat zijn meer uren maken dan in hun contract staat.
Voor de VRF geldt ook dat de drafsport welgevallige Burgemeester van Weststellingwerf blijkbaar niet het verschil kan maken.

Omdat Duindigt er tot nu toe wel in geslaagd is om een 2-tal keer een ontheffing te krijgen, lijken de verhoudingen daar iets gunstiger, maar op dit moment helpt dat de sport ook niet.

Steeds maar weer nieuw overleg tussen de huidige partijen is naar mijn idee zinloos.
In April, Mei en Juni is dat volop geprobeerd , echter zonder resultaat.
Dat er in Juli weer gekoerst kon worden, kwam door de forse aanpassing van de Algemene Noodverordening door de regering en niet door de inspanningen van NDR en de banen of veranderde inzichten bij de VR's.

Uit bovenstaande blijkt naar mijn mening ook, dat het aanspannen van kort gedingen, een kansloze missie is. Dat blijkt ook al uit de eerder door andere sectoren of instanties gevoerde kort gedingen, die allemaal zonder resultaat waren.

Ik denk dat het voor de NDR en de banen misschien een beter idee is om op zoek te gaan naar een goede mediator of lobbyist.
Ik wil daarbij even wijzen op de sportschoolbranche. In het begin van de pandemie, werden deze gesloten en kregen zij te horen dat zij wel zo beetje de laatsten waren die weer open zouden kunnen gaan. Het was dan ook verbazingwekkend dat ook zij in Juli weer mochten starten. Nog verbazingwekkender is het dat zij ook tijdens deze lockdown nog open zijn. Die sector moet een heel goede lobbyist hebben.

Mijn oproep aan NDR, en de banen is dan ook, ga niet zitten wachten tot de politiek zelf in actie komt, want ik kan je verzekeren, dat gaat niet gebeuren.
Er moet snel actie komen om er voor te zorgen dat de banen weer open kunnen in begin januari 2021. Niet later want dan zitten we weer in de oplopende besmettingen van de feestdagen. Dus er moet voor die tijd weer gedraafd worden in Nederland, anders lopen we het risico, dat de Paasmeeting van Alkmaar de eerste van het jaar wordt.

Ik heb in een eerdere post wel eens geschreven, dat Hans Eysvogel en Prins Bernhard gebeld moet worden; beiden waren mannen met postuur, gewicht en een netwerk. Helaas nemen zij niet meer op.
Ik ken niet iedereen in de Draf en Rensport en weet dus niet of er nog mensen zijn van dat postuur, die iets bij instanties gedaan kunnen krijgen, maar als dat zo is en zij lezen dit misschien, zou ik zeggen schroom niet en stel u beschikbaar.
Anders maar buiten de sport, in de politiek, op zoek naar goede lobbyisten, die dit klusje in no time kunnen klaren.

Tenslotte wil ik nog zeggen, dat ik de houding van de NHS (Hippische) bond ook erg braaf vindt. Is het niet mogelijk om samen op te trekken om meer ruimte te krijgen? Heeft de Hippische sector geen mannen met positie, gewicht en netwerk?

Met dank aan alle betrokkenen voor hun inzet tot nu toe.
Deze gebruikers waarderen kortebaan voor dit bericht (totaal 4):
Greyhound (20 nov 2020, 13:32) • Speedy (09 dec 2020, 11:38) • Johan (23 jan 2021, 14:32) • revad (14 nov 2021, 11:18)
Waardering: 36.36%

Gebruikersavatar
LostInHarnessracing
Professional
Berichten: 2916
Lid geworden op: 28 mei 2020, 15:40
Gegeven waarderingen: 3085 keren
Ontvangen waarderingen: 3888 keren

Re: De Veilgheidsregio's en de NDR, hoe zit dat nu

Bericht door LostInHarnessracing »

Dank voor je goede verhaal, kortebaan.

'postuur' moet hier m.i. 'statuur' zijn. Mannen van statuur.

Kom er verder nog wel op terug. Op het wanbestuur. En hoe het allemaal is geregeld in dit land, de willekeur en de macht van de 'veiligheidsregio's' (proest, die gasten lieten in tijden van opkomende corona carnaval gewoon door gaan, geen enkel vertrouwen in hun waken over volksgezondheid).
Nogmaals, dank.
Stof tot discussie.
Deze gebruikers waarderen LostInHarnessracing voor dit bericht (totaal 2):
Greyhound (20 nov 2020, 13:32) • Speedy (09 dec 2020, 11:38)
Waardering: 18.18%

a.hoegen2412
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: De Veilgheidsregio's en de NDR, hoe zit dat nu

Bericht door a.hoegen2412 »

@Kortebaan

Goed- en duidelijk neergezet hoe het in elkaar steekt.

Er dient inderdaad aktie ondernomen te worden.
Binnen de hippische- en drafsport dienen er toch wel mensen met statuur te bestaan, die de boel op kunnen schudden.
Deze gebruikers waarderen a.hoegen2412 voor dit bericht:
Speedy (09 dec 2020, 11:38)
Waardering: 9.09%

kortebaan
Professional
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 mei 2020, 12:12
Gegeven waarderingen: 1030 keren
Ontvangen waarderingen: 2214 keren

Re: De Veilgheidsregio's en de NDR, hoe zit dat nu

Bericht door kortebaan »

Ik had eigenlijk gehoopt om met deze post iets van een discussie aan te zwengelen, waar ook de meelezende bestuurders iets aan konden hebben. Maar helaas, iedereen is al in slaap gevallen.
Nu de overheid topsport weer ruimte geeft, is mijn hoop gevestigd op Guusje.
Als het haar, met haar netwerk, niet lukt om weer te koersen in Nederland, zal mijn prognose voor de eerste koers met Pasen veel te optimistisch blijken te zijn.

En ondertussen zijn de Belgen de lachende derden; zij krijgen extra koersen in hun eigen land met prijzengeld uit Nederland.
Deze gebruikers waarderen kortebaan voor dit bericht:
Speedy (09 dec 2020, 11:38)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
LostInHarnessracing
Professional
Berichten: 2916
Lid geworden op: 28 mei 2020, 15:40
Gegeven waarderingen: 3085 keren
Ontvangen waarderingen: 3888 keren

Re: De Veilgheidsregio's en de NDR, hoe zit dat nu

Bericht door LostInHarnessracing »

Wij lezen de hele tijd mee hoor kortebaan.
Het zou tof zijn als op dit forum wat loskomt aan ideeën en updates. Het is voor ons maar afwachten wat er gebeuren gaat.
Ons standpunt is wel duidelijk in deze.

Wij hopen ook steeds op inhoudelijk leesvoer.
Lezen de Draf en Rensport ook van a tot z.
Lopen er nu een paar achter want halen hem altijd bij Menno van Snackbar de Passage.
Waar normaal Rogier en Hans na de koers wel even kwamen buurten en André Bakker even aankwam en tijdens Wolvega een vaste groep mensen helemaal verdiept in de racecards, op het laatste moment hun weddenschappen legden.
Gaat allemaal via die grote machine aan de bar.

De verscheurde kaartjes, en degenen die wonnen..

Het is er allemaal niet meer. Eten kan alleen afgehaald of bezorgd worden.
De nieuwe drafblaadjes moeten we nodig weer ophalen.

Hoe lang duurt dit allemaal nog...
En wie wordt er nou eens een keer goed boos op die veiligheidsregio. Lees: muur.

😔
Deze gebruikers waarderen LostInHarnessracing voor dit bericht:
Speedy (09 dec 2020, 11:38)
Waardering: 9.09%

JandeW
Amateur
Berichten: 150
Lid geworden op: 03 mei 2020, 09:56
Gegeven waarderingen: 457 keren
Ontvangen waarderingen: 414 keren

Re: De Veilgheidsregio's en de NDR, hoe zit dat nu

Bericht door JandeW »

Korte baan ,je hebt volkomen gelijk. Iedereen laat zich makkelijk naar de slachtbank leiden. Misschien is de opening voor andere sporten ook positief voor onze sport . Maar dan zal er inderdaad wel een zwaargewicht op moeten staan.
Deze gebruikers waarderen JandeW voor dit bericht (totaal 2):
Speedy (09 dec 2020, 11:39) • LostInHarnessracing (09 dec 2020, 20:43)
Waardering: 18.18%

Greyhound
Professional
Berichten: 2800
Lid geworden op: 10 mei 2020, 10:37
Gegeven waarderingen: 6155 keren
Ontvangen waarderingen: 6477 keren

Re: De Veilgheidsregio's en de NDR, hoe zit dat nu

Bericht door Greyhound »

Dit komt uit de krant van vandaag.

https://www.drafenrensportforum.nl/down ... ew&id=1348

Drafsport is topsport en met professionals op de sulky, denk dat er geen argumenten meer zijn om dan niet in de buitenlucht
de koersen weer te verrijden. Grote Kerst-prijs weer op Victoria park dit jaar :)
Bijlagen
1 (2).jpg
1 (2).jpg (609.03 KiB) 979 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Greyhound voor dit bericht (totaal 3):
Speedy (09 dec 2020, 11:39) • Johan (09 dec 2020, 20:04) • LostInHarnessracing (09 dec 2020, 20:44)
Waardering: 27.27%

Gebruikersavatar
LostInHarnessracing
Professional
Berichten: 2916
Lid geworden op: 28 mei 2020, 15:40
Gegeven waarderingen: 3085 keren
Ontvangen waarderingen: 3888 keren

N.a.v. persconferentie 20 januari jl

Bericht door LostInHarnessracing »

Hoorde op de radio vanochtend dat demissionair minister-president M. Rutte een overleg heeft gehad met collegae landsbestuurders uit Europa en n.a.v. daarvan zei hij dat het juridisch ondoenlijk is om mensen te verbieden te reizen (vakantie) naar het buitenland. Vanwege corona.

Het bestond de heer Rutte wel om even te benoemen dat hij mensen die toch gaan reizen naar het buitenland 'asociaal' te noemen.

Op 20 januari is wat meer ruimte geboden aan eigen invulling topsportevenementen.

Meer info hierover:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... port/sport

Dus...

Waar blijft het opnieuw in overleg gaan met dhr. Buma of politiek Den Haag om te bereiken dat de koersen op Wolvega weer doorgang mogen vinden!
Voordat de drafsportstallen die deelnemen in Mons (of Duitsland, Zweden, Frankrijk, etc.) als 'asociaal' worden neergezet. Dat laten we ons niet zeggen.

Beste is dus om gewoon Wolvega (en ook Duindigt en Alkmaar natuurlijk), zonder publiek en met inachtneming van zorgvuldig coronaprotocol weer te activeren.

En als dat allemaal niet kan omdat NDR ooit de drafsport als 'landbouwactiviteit' heeft gedefiniteerd dan wordt zij alsnog daarvoor van harte bedankt. NOT!
Kom op, doe een beroep op de redelijkheid en het gezond verstand en ga aan het werk om de banen in Nederland weer actief te krijgen.
Belachelijk dat het allemaal al zo lang stil ligt.
Deze gebruikers waarderen LostInHarnessracing voor dit bericht (totaal 2):
Greyhound (22 jan 2021, 10:05) • Speedy (23 jan 2021, 14:17)
Waardering: 18.18%

a.hoegen2412
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: De Veilgheidsregio's en de NDR, hoe zit dat nu

Bericht door a.hoegen2412 »

De Draf- en Rensport wordt niet aangemerkt als Topsport. We weten inmiddels wie daar wel onder vallen.
De veiligheids regio's hebben het voor het zeggen en trekken voor heel Nederland 1 lijn.
De argumentatie in de buitenlucht, voldoende afstand en al genomen corona maatregelen en zonder publiek, daar voldoen de banen echt wel aan.
De taak van de NDR in deze is er op blijven hameren, dat de Drafsport echt wel mogelijk moet zijn.
Wij als Forumleden kunnen mails sturen naar bijvoorbeeld Buma, maar die doet er niks mee. Hij komt dan met de landelijke maatregelen.
Voor Duitsland en België is het volgens mij binnenkort ook afgelopen, als zij de grenzen gaan sluiten door de Engelse variant.
Vanavond invoering van de Avondklok vanaf 21.00 uur.
We kunnen hoog en laag springen, maar er is niets aan te doen.
Laatst gewijzigd door a.hoegen2412 op 23 jan 2021, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen a.hoegen2412 voor dit bericht:
Speedy (23 jan 2021, 14:18)
Waardering: 9.09%

Knutselman
Leerling
Berichten: 59
Lid geworden op: 04 mei 2020, 21:10
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 132 keren

Re: De Veilgheidsregio's en de NDR, hoe zit dat nu

Bericht door Knutselman »

Duitsland vanaf 01-02-2021 ook geen koersen meer i.v.m. corona, geen idee of dit op waarheid berust.

Bron: geluiden op Gelsenkirchen.
Deze gebruikers waarderen Knutselman voor dit bericht:
Speedy (23 jan 2021, 14:18)
Waardering: 9.09%

Plaats reactie