Een nieuwe toekomst voor Draf-en Renbaan Duindigt

Wat speelt er zich af in Wassenaar
Zeebeschuit
Amateur
Been thanked: 2 times

Re: Een nieuwe toekomst voor Draf-en Renbaan Duindigt

Bericht door Zeebeschuit »

Prompter schreef: 28 aug 2025, 19:23 De gemeente zegt het voorkeursrecht op 6 juli te hebben gevestigd. Op 7 juli werd bekend dat Villa Betty het kocht, toch? Ik vraag me af of de SBRD op dat moment al wist van dat voorkeursrecht van de dag ervoor. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Voorlopig gebeurt er dus weer.... niets!
Het voorkeursrecht door de Gemeente Wassenaar is aangekondigd op 1 juli en ingegaan op 3 juli. Dat zijn genoeg dagen voor de SBRD om hier kennis van te hebben genomen. Simpelweg een kostbare fout...

De tijdlijn:
1 juli - Aankondiging vestiging voorkeursrecht
3 juli - Ingaan voorlopig gemeentelijk voorkeursrecht
7 juli - Verkoopovereenkomst gevestigd tussen Villa Betty en SBRD
8 juli - Deadline onderhandse biedingen
23 september - Behandeling raadsvoorstel voorkeursrecht. De gemeente moet binnen 3 maanden na plaatsing van het voorlopig voorkeursrecht, het vervroegd voorkeursrecht vestigen. Dit zal tijdens de raadsvergadering op 23 september besproken en over beslist worden.

Meer lezen: zie PDF in bijlage van dit bericht.
Bijlagen
066 Vestiging Voorkeursrecht Duindigt.pdf
(149.04 KiB) 21 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Zeebeschuit op 29 aug 2025, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Erins Isle
Professional
Has thanked: 17 times
Been thanked: 27 times

Bericht door Erins Isle »

Het is een complex gebeuren geworden en we lezen wel wat eruit komt. De SBRD had de grond en opstallen eerst aan de gemeente moeten aanbieden. Voor zover ik het begrepen heb, is dat nagelaten, in mijn optiek.

kortebaan
Professional

Bericht door kortebaan »

Er is door diverse plannenmakers, zeker al sinds 2021 (Hoetmer) en later, vanaf 2023 door SVB, gesproken/onderhandeld met de Gemeente Wassenaar. Dat de verkoop van Duindigt niet bekend was bij de Gemeente Wassenaar, zal moeilijk hard te maken zijn.
Daarnaast, waarom heeft de gemeente Wassenaar dan niet al veel eerder dan begin juli 2025, het recht van eerste koop gevestigd?
Ik ben benieuwd hoe de rechter hier naar kijkt, (dreigde voor de Gemeente Wassenaar plots het vogeltje over het touwtje te vliegen??) en ben ook benieuwd naar de rechtskracht van de in april 2023 wereldkundig gemaakte voorlopige overeenkomst tussen SBRD en SVB, waar naar ik mag aannemen ook handtekeningen onder staan.
Meneer de rechter, het woord is aan U.

Erins Isle
Professional
Has thanked: 17 times
Been thanked: 27 times

Bericht door Erins Isle »

Dat de intentie tot verkoop etc. Planontwikkeling van Duindigt is er al sinds 40 jaar, door een groot aantal partijen. Intentie is echter heel wat anders, dan daadwerkelijke verkoop of te wel betaling

Greyhound
Professional
Has thanked: 116 times
Been thanked: 157 times

Bericht door Greyhound »

Zeebeschuit
Amateur

Dat wordt dan een spannende dag komende maandag (en later, op 23 september). Wel positief dat het artikel wordt afgesloten met de intentie van de gemeente om de draf- en renbaan te behouden.

Speedy
Professional
Has thanked: 495 times
Been thanked: 46 times

Bericht door Speedy »

vandaag alle winnaars van harte gefeliciteerd ga zo door

Greyhound
Professional
Has thanked: 116 times
Been thanked: 157 times

Bericht door Greyhound »

Zeebeschuit
Amateur

Wel een interessant stuk in het artikel, over hoe dat voorkeursrecht dan werkt. De gemeente kan dit recht pas uitoefenen als de eigenaar de gronden aan hen aanbiedt, maar de eigenaar is verplicht het als eerste aan de gemeente aan te bieden door dit voorkeursrecht. Dus dan is het toch geen "passief recht" meer zoals zij dit noemen, maar een verplichting? Of lees ik dit verkeerd?

Gaat om dit stuk in het artikel:
Hoe het traject verder zal verlopen is nog niet duidelijk, legt de gemeente uit. “Het traject rond de toekomst van de renbaan verloopt stap voor stap en begint met het terugdraaien van de verkoop. De gemeente heeft een voorkeursrecht gevestigd en zal dit in september aan de gemeenteraad voorleggen om te laten bevestigen.”

Daarna is het weer aan de eigenaar van de renbaan, aldus de woordvoerder. “Dat recht is bedoeld om de regie te behouden, maar het is een passief recht: de gemeente kan pas handelen wanneer de eigenaar de gronden aanbiedt. Pas daarna kunnen scenario’s voor de toekomst verder worden uitgewerkt. Voor het hele proces blijft de gemeente afhankelijk van de keuzes die de draf- en renbaan zelf maakt.”

Zeebeschuit
Amateur

De Buurtvereniging Wassenaar Duyndigt en Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland komen samen met een eigen plan die ze hebben ingediend bij de gemeente Wassenaar. In dit plan komt geen draf- en rensport voor.

Lees meer: https://wassenaarders.nl/2025/09/08/buu ... d-en-duin/

Plaats reactie