Dieren welzijnsorganisatie schetst vals beeld drafsport

Deel hier én lees hier al het nieuws rondom de drafsport
Gebruikersavatar
LostInHarnessracing
Professional
Berichten: 2916
Lid geworden op: 28 mei 2020, 15:40
Gegeven waarderingen: 3085 keren
Ontvangen waarderingen: 3888 keren

Re: Veranderd in: Dieren welzijnsorganisatie schetst vals beeld drafsport

Bericht door LostInHarnessracing »

De uitzending heeft veel indruk op me gemaakt, heb het nog een keer teruggekeken om goed te luisteren wat er nu allemaal werd gezegd. Hieronder de uitzending, het onderwerp begint op 32.14.

Vooropgesteld: ik heb er niet zoveel verstand van. Van hoeveel pijn dat nou doet voor een paard, dat (licht) aan het bit trekken, maar man man, trainers en pikeurs zitten toch met handen in het haar nu. Dit was ook heel duidelijk te merken aan de reacties van Michel Rothengatter en Paul Hagoort. Alles moet totaal anders dan zij hun hele carrière gewend zijn. En per vandaag.
Je kunt alleen nog maar 'dom op de sulky zitten' in de eindspurt naar finish en maar afwachten wat het paardje doet? Net wat werd gezegd: sommige voorop liggende paardjes die eenmaal aan kop lopen hebben op het eind gewoon neiging van 'tralala, ik vind het wel best zo' en als zij dan niet worden aangespoord worden worden ze aan alle kanten voorbij gedraafd. Of als hier met dat strenge beleid een pikeur een rijverbod krijgt voor enkele weken dat stal Hagoort het dan wel kan vergeten met een reeds in de nabije toekomst ingeplande topkoers, want pikeur geschrapt.
En wat Michel zegt "Wáárom moet we hier in Nederland nu opeens... waar komt dat vandaan?!" Men lijkt totaal overrompeld.

Dacht dat bedreigingen voor de drafsport 'van buitenaf' komen maar onderhand lijkt drafsport van binnenuit om zeep te worden geholpen. Pff.
Afschaffen zweep ben ik helemaal akkoord mee (alleen bij noodgevallen, net eigenlijk als de regels voor mogen claxoneren tijdens autorijden in verkeer). Maar die nieuwe regels rond teugels gebruiken etc.. pff!

Ze jagen trainers en pikeurs nog het land uit zo. Of denk ik te somber?
Benieuwd wat anderen er van vinden.

Deze gebruikers waarderen LostInHarnessracing voor dit bericht (totaal 3):
Speedy (01 jan 2023, 13:18) • revad (01 jan 2023, 13:30) • Greyhound (03 jan 2023, 09:30)
Waardering: 27.27%

revad
Amateur
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jun 2020, 09:17
Gegeven waarderingen: 241 keren
Ontvangen waarderingen: 321 keren

Re: Veranderd in: Dieren welzijnsorganisatie schetst vals beeld drafsport

Bericht door revad »

De uitleg van de heer Tel was zeer wazig en summier , bij een gerichte vraag van Haagoort mompelde hij een onsamenhangend verhaal op . De regels kon hij ook niet expliciet duidelijk om schrijven , Ik geef haagport gelijk om te zeggen dat de commissie eerst nog maar een keer om tafel moet en dan duidelijk de regels goed moet vast leggen zodat er geen misverstanden ontstaan . Aan deze uitleg had niemand wat en getuigd van weinig respect naar de rijders . Zoals altijd hoef je van de sndr weinig te verwachten .
Deze gebruikers waarderen revad voor dit bericht (totaal 3):
LostInHarnessracing (01 jan 2023, 13:48) • Speedy (01 jan 2023, 14:02) • Greyhound (03 jan 2023, 09:32)
Waardering: 27.27%

Gebruikersavatar
LostInHarnessracing
Professional
Berichten: 2916
Lid geworden op: 28 mei 2020, 15:40
Gegeven waarderingen: 3085 keren
Ontvangen waarderingen: 3888 keren

Re: Veranderd in: Dieren welzijnsorganisatie schetst vals beeld drafsport

Bericht door LostInHarnessracing »

"De zweep, daar kom ik zo op want dat is hét 'hot item"..
Tel snapt er helemaal niets van. Van de impact van zijn mededelingen over de nieuwe regels. Want het is juist andersom: afschaffen zweepgebruik ter aansporing is voor groot deel v.d. mensen helemaal niet zo'n 'hot item' (mijn inschatting), het zijn juist die meegedeelde andere regels, de verboden, die als donderslag bij heldere hemel komen, en inderdaad die bij vlagen zeer vage uitleg waardoor de professions nu behoorlijk onthand lijken. Pff.
A.s. donderdag de 'try out'. Wens de trainers de komende dagen veel succes met trainen van hun paardjes nieuwe stijl voor deze koersdag.
Deze gebruikers waarderen LostInHarnessracing voor dit bericht (totaal 3):
Speedy (01 jan 2023, 14:04) • revad (02 jan 2023, 09:22) • Greyhound (03 jan 2023, 09:32)
Waardering: 27.27%

Gebruikersavatar
Speedy
Professional
Berichten: 3484
Lid geworden op: 08 jun 2020, 21:23
Gegeven waarderingen: 15380 keren
Ontvangen waarderingen: 2772 keren

Re: Veranderd in: Dieren welzijnsorganisatie schetst vals beeld drafsport

Bericht door Speedy »

revad is de sndr die die regels maakt als dat zo is slaat het nergens op wat we nu horen geen pikeur kan dit niet waar maken bestaat niet met zulke onzinnege regels ben wel voor de zweep afschaffen dan kan je die tenminste niet gebruiken maar je moet je paard kunnen begeleiden zo als in noorwegen succes vrienden

jelliep
Amateur
Berichten: 188
Lid geworden op: 31 okt 2022, 21:10
Gegeven waarderingen: 265 keren
Ontvangen waarderingen: 571 keren

Re: Veranderd in: Dieren welzijnsorganisatie schetst vals beeld drafsport

Bericht door jelliep »

Dacht altijd,handen neerzetten,was toch altijd ,je kansen niet verdedigen,jaren geleden kreeg je daar wel 5 jaar voor.
Deze gebruikers waarderen jelliep voor dit bericht (totaal 3):
Speedy (01 jan 2023, 17:06) • LostInHarnessracing (01 jan 2023, 22:16) • Greyhound (03 jan 2023, 09:33)
Waardering: 27.27%

Gebruikersavatar
Speedy
Professional
Berichten: 3484
Lid geworden op: 08 jun 2020, 21:23
Gegeven waarderingen: 15380 keren
Ontvangen waarderingen: 2772 keren

Re: Dieren welzijnsorganisatie schetst vals beeld drafsport

Bericht door Speedy »

ja cees dat kan niemand ontkennen goed bedacht vriend ga zo door-en een gezond 2023
Deze gebruikers waarderen Speedy voor dit bericht (totaal 2):
LostInHarnessracing (01 jan 2023, 22:17) • Greyhound (03 jan 2023, 09:33)
Waardering: 18.18%

revad
Amateur
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jun 2020, 09:17
Gegeven waarderingen: 241 keren
Ontvangen waarderingen: 321 keren

Re: Dieren welzijnsorganisatie schetst vals beeld drafsport

Bericht door revad »

De drafsport is alleen maar gebaat met duidelijke regels . Gewoon de zweep niet meer mee op de kar in de koers . dat is duidelijk , de anderen regels duidelijk neer zetten dat is voor de rijders dan duidelijk en weten waar ze zich aan dienen te houden . Dit hap snap reglement bevat zoveel onduidelijkheid dat niemand er een touw aan vast kan knopen . Dit reglement leid tot totale verwarring en als het tegen zit je zo met een schorsing op gezadeld .Misschien een goede voorlichting middag organiseren met goede uitleg en goed leesbaar op papier zetten zodat het goed is uit te voeren . en je er niet met een natte vinger van af maken hoor en wederhoor is hier erg belangrijk in . Temeer dat je wel over de broodwinning van velen mensen met hun gezinnen praat . En daar kan je je niet met een jantje van leiden van af doen .
Deze gebruikers waarderen revad voor dit bericht (totaal 2):
Speedy (02 jan 2023, 14:15) • Greyhound (03 jan 2023, 09:34)
Waardering: 18.18%

Gebruikersavatar
Speedy
Professional
Berichten: 3484
Lid geworden op: 08 jun 2020, 21:23
Gegeven waarderingen: 15380 keren
Ontvangen waarderingen: 2772 keren

Re: Dieren welzijnsorganisatie schetst vals beeld drafsport

Bericht door Speedy »

nu weer de haartjes in de oortjes mogen niet geknipt worden------------wat een onzin --------------------eerdaars geen hulpmiddelen om de benen meer- ?

Gebruikersavatar
Speedy
Professional
Berichten: 3484
Lid geworden op: 08 jun 2020, 21:23
Gegeven waarderingen: 15380 keren
Ontvangen waarderingen: 2772 keren

Re: Dieren welzijnsorganisatie schetst vals beeld drafsport

Bericht door Speedy »

heb gisteren even gekeken naar de springsport vandaag een halve pagina in de telegraaf daar over vol lof -------------------------nou ik vind de drafsport nog vriendelijker als dat -waarom als je ziet hoe ze de snelheid opvoeren en zo kort omtrekken dan denk ik hebben die paarden als dat is gebeurd geen last van de benen en schouderen rug verder kijk ik er niet naar vind het helemaal niks ook het dressuur niet vrienden

Plaats reactie