Onze Speakerman

Dat ene paard, met die blessure, hoe gaat het daar mee? En die pikeur die naar het buitenland ging, hoe gaat het daar mee? Kortom, hoe is het eigenlijk met?
Allright
Professional
Gegeven waarderingen: 2037 keren
Ontvangen waarderingen: 321 keren

Onze Speakerman

Bericht door Allright »

Afbeelding

De Favoriet van Speakerman is natuurlijk : Zwinger Bobber, het paard waarmee hij naar de volle winst vloog.

Mijn eerste drafsportjaren (Speakerman), door Rogier den Dekker 04-02-2014

Ik heb beloofd om ook zelf weer eens in mijn geheugen te graven. Zacatal du Bois, het wedkantoor van mijn oom, emotie, zelf rijden en winnen !
De cirkel is bijna rond. Dit is mijn verhaal.

De Derby van Ymond kan ik mij niet meer herinneren, maar een jaar later, toen Zacatal dankbaar gebruik maakte van een zwaar pad, was ik verkocht! Ergens in de tussenliggende periode heb ik dus de speeltuin verruild voor de sport. Ik zal een jaar of 10 zijn geweest.
All or Nothing en Hubert sloegen een jaar later toe en mijn vader had het trio. Ik vond het maar weinig brengen.
De mogelijkheid om te wedden op de koersen zal in den beginne de voornaamste reden zijn geweest waarom ik de speeltuin de rug toekeerde.
Vroege successen op dit vlak waren er zeker te melden.
Op Hilversum wist ik een keer het W5 spel te kraken. De favorieten deden weliswaar hun plicht, maar men had voorafgaande aan de W5 cyclus waarschijnlijk niet verwacht dat Binky Hanover (Heres x Roelie Mars, gefokt door de heer Zielman gereden door Adriana Abspoel) favoriet zou zijn. Het paard had zich de laatste koersen bezondigd aan galoppades, maar ik wist dat hij hard kon lopen. Het stemde mij dan ook zeer tevreden dat hij opende aan een cote van 1 gulden rond! Binky nam de kop en ze zagen hem nooit meer terug. Ik herinner mij nog goed dat in een later onderdeel de geweldige Yorky bijna werd verslagen door Zelfbewust, maar laatstgenoemde liep, gelukkig voor mij, enorm van z’n lijn, waardoor Yorky na bestudering van de finishfoto uitgeroepen werd tot winnaar. Het leverde mij iets meer dan 100 gulden op voor een inzet van hooguit 2 gulden. Voor Yorky betekende het in mijn herinnering zijn laatste overwinning, maar ik voeg er gelijk aan toe dat ik niet heel zeker ben van mijn zaak, want op de NDR site krijg ik niet de bevestiging dat mijn herinneringen allemaal kloppen, sterker nog, als die informatie juist is, dan zit ik er flink naast.
Ik herinner mij ook nog dat ik fan was van de combinatie Winston Oxford en Jaap van der Loo, vooral als het korte afstand was, maar wanneer ik hem opzoek op de NDR site, dan wil men mij laten geloven dat dit paard alleen is gereden door R. Pools, J. Pool en M.M. Schutte-Neelen.
Ik weet toch zeker dat ik hem op een regenachtige dinsdagavond heb zien winnen met J. van der Loo en dat ik het trio had met 1 combinatie recht voor z’n raap! Ik stond als enige buiten, zowel tijdens de race als bij de ereronde, meneer van der Loo waardeerde het. Daarna snelde ik naar de overdekte tribune om mijn ouders het mooie nieuws te brengen. De favorieten werden tweede en derde en ook nu won ik 100 gulden.
Toen mijn oom Frans voor Ladbrokes het wedkantoor in de Leidsestraat in Amsterdam opende was het hek van de dam. Zodra ik kon stapte ik op de tram om te wedden op de Engelse rennen en mijn ouders haalden mij laat in de avond daar weer op. Ik mocht dan tot een bepaald tarief spelen op krediet. Ik herinner mij een vruchtbare middag en avond. Op Bath koppelde ik 5 paarden rond. Ik pakte de drie favorieten en de enige twee paarden in het grote veld die debuteerden en laten die paarden nou het koppel vormen. Het bracht 700 gulden.
Later die avond won Eelke Kruis op het oude Wolvega met Uno Skoatter en ik meen dat Sir Dunnigan met Cees Kamminga ook in het trio liep. Ik had naast een hoop papiergeld ook 18 gulden klein en besloot 1 volgorde 18 keer te spelen. Op zo’n dag lukt dan alles! Ik hoorde en zag mijn moeder blij zijn dat ze het trio had geraden en toen zei haar zoontje van 12 doodleuk, ik heb het 18 keer! Het bracht rond de 37 gulden per stuk. Toegegeven, dit is niet een hele gezonde ontwikkeling voor een lagere school leerling, maar mijn ouders valt in deze weinig te verwijten. Ze werkten hard en ik deed wat ik wilde. Iets lastiger werd het als ze op de ouderavond uit moesten leggen waarom ik honderden guldens op zak had.
De jaren erna bleven de wedkantoren mij trekken, het was er toen nog erg gezellig en je trof er de mooiste figuren. Ik zou een boek kunnen schrijven, ze hadden ook allemaal bijnamen als de band, de magere, Ruudje taxi, etc. Ladbrokes had het echter alweer vrij snel bekeken en mijn oom nam nog even snel een gouden handdruk aan. Van dat geld is hij een succesvolle zaak begonnen in tweedehands bootaccessoires.
Vanaf dat moment heb ik mijn werkterrein verplaatst naar Cees en Mary Tollenaars in de Tweede Constantijn Huygensstraat.
Het was er bargezellig, vooral op vrijdagavond. Er was dan alleen koers op Schaesberg en ook nog eens zonder beeld. Later kwamen de Duitse koersen erbij en werd de donderdagavond vaste prik. Gelsenkirchen en Hamburg met mijn companen Robin Ganzinotti en Paul Klomp. Soms tolereerden we derden aan onze tafel, Rosalie Janssen kwam weleens met Robin mee en ik meen ook Marco Valentijn. Ik denk daar met veel plezier aan terug. Ook bij Aad in Noordwijk liggen overigens mooie herinneringen en daarna lekker eten bij de Ruyter!
Toch had mijn passie voor de paarden en het wedspel geen gunstige uitwerking op mijn schoolprestaties. Na mijn zesde middelbare school hield ik het voor gezien met als eindresultaat een deelcertificaat MAVO Engels op D-niveau, dat dan weer wel! Ik wist niet wat ik wilde en besloot dan maar vervroegd in militaire dienst te gaan. Daags na de keuring stond er echter een advertentie in het boekje. De Nederlandse draf- en rensport zocht een nieuwe speaker. Ik heb gereageerd en de rest is eigenlijk geschiedenis. Achteraf bleek ik gelukkig de eerste lichting buitengewoon dienstplichtigen en kon ik de plicht weigeren.
Gaandeweg heb ik een passie ontwikkeld voor de sport, maar een koers kijken zonder spel is imo hetzelfde als een stuk vlees eten zonder kruiden.
Als ik aan het werk ben ligt dat anders en kan ik er wel volop van genieten zonder te spelen.
Ook kan ik heel emotioneel worden! Het raakt mij altijd weer, wanneer een paard afscheid neemt of als de BBC weer eens een tribute heeft gemaakt.
Sport is emotie, maar met paarden toch wel in extremis ! Eén uitzondering wil ik wel maken, dat is natuurlijk voor Zwinger Bobber.
Die laatste heeft ervoor gezorgd dat ik minimaal drie weken lang de gelukkigste mens op aarde ben geweest.
Dat ik met haar als pikeur een koers mocht winnen, maakte mijn levensweg in de wereld, die draf- en rensport heet, nu compleet.
De sport heeft mij een hoop gegeven, maar ik heb de sport ook veel gebracht. We leven dus mooi in harmonie met elkaar!
Laatst gewijzigd door Allright op 17 jan 2021, 20:22, 5 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen Allright voor dit bericht (totaal 2):
Speedy (15 jan 2021, 15:32) • Greyhound (16 jan 2021, 12:51)
Waardering: 25%

Balance55
Professional
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 1621 keren

Re: Onze Speakerman

Bericht door Balance55 »

Deze gebruikers waarderen Balance55 voor dit bericht (totaal 2):
Allright (14 jan 2021, 13:42) • Speedy (15 jan 2021, 15:33)

a.hoegen2412
Professional
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 1377 keren

Re: Onze Speakerman

Bericht door a.hoegen2412 »

Mooi verhaal.
Deze gebruikers waarderen a.hoegen2412 voor dit bericht (totaal 2):
Allright (14 jan 2021, 21:54) • Speedy (15 jan 2021, 15:33)

Plaats reactie