Kortebanen in 2020

Alles over het rondreizende circus de, kortebaan
kortebaan
Professional
Berichten: 922
Lid geworden op: 03 mei 2020, 12:12
Gegeven waarderingen: 1038 keren
Ontvangen waarderingen: 2239 keren

Kortebanen in 2020

Bericht door kortebaan »

Opmerkelijke nieuws vanuit de kortebaan Tour, etappeplaats Lisse;

Goed nieuws uit Lisse: donderdag 24 september wordt er sowieso gekoerst!
Of dat op Heereweg is, is nog de vraag, maar er wordt een kortebaan verreden!

Zal mij benieuwen en hoop natuurlijk, of we er nog een paar aan toe kunnen voegen.

Greyhound
Professional
Berichten: 2824
Lid geworden op: 10 mei 2020, 10:37
Gegeven waarderingen: 6262 keren
Ontvangen waarderingen: 6529 keren

Kortebanen in 2021

Bericht door Greyhound »

De gemeente Hoorn staat niet te trappelen om mee te werken aan een herstart van de kortebaandraverij in 2021. Wethouder Arthur Helling (D66) hikt aan tegen de kosten en verkeerskundige aspecten.

De nieuwe Stichting Kortebaandraverij Hoorn hoopte het paardensportevenement dit najaar weer op de drafkalender te krijgen. De coronacrisis gooide echter roet in het eten. Het vizier is nu gericht op september of oktober volgend jaar. De laatste kortebaan op de Gedempte Turfhaven vond plaats in 2004.

Grootste struikelblok vormen de vier verkeersdrempels op het parcours tussen Onder de Boompjes en Breed. Die zijn letterlijk een te hoge hindernis voor de paarden en sulky’s met pikeurs.

Volgens voorzitter Johan Ramkema van de stichting zou afvlakken van de drempels voldoende zijn om de combinaties te laten draven. ,,Aan drempels wordt na aanleg geen enkel onderhoud meer gepleegd. Daardoor worden ze na verloop van jaren als het ware steiler en een groter obstakel. Er moet gewoon reparatiewerk worden uitgevoerd.”

Een andere optie zou zijn om verplaatsbare drempels aan te brengen. Die kunnen op simpele wijze worden verwijderd en teruggeplaatst. ,,Hoorn kwam zelf met deze oplossing, die in onze ogen niet de goedkoopste is”, aldus Ramkema.

In andere plaatsen waar kortebaandraverijen worden gehouden, zoals in Heemskerk, is ook gekozen voor een mobiele variant van drempel of zelfs complete rotonde. In IJmuiden zijn drempels juist afgevlakt.

Verzet
Wethouder Helling loopt echter niet zo warm om vanuit de gemeentekas geld op tafel te leggen voor een ééndaagse publiekstrekker: ,,Als we drempels moeten weghalen en terugplaatsen, ligt de Gedempte Turfhaven er jaarlijks drie dagen uit. Permanent verwijderen stuit op verzet van bewoners en ondernemers.”

Nog los daarvan wijst hij op de jaarlijks terugkerende kosten: ,,Berekend is dat weghalen en terugplaatsen van de drempels 8000 tot 12.000 euro kost. Forse bedragen, vooral nu de gemeente miljoenen moet bezuinigen.”

Tenslotte heeft de stichting de eerste drie jaar om subsidie gevraagd. Het eerste jaar 15.000, daarna 10.000 en het laatste jaar 5000 euro. Ramkema: ,,Die bijdragen hebben we nodig in de aanloopfase. Daarna hopen we dat het evenement zich heeft bewezen en dat we zelf onze broek kunnen ophouden.” Ook tegen die aanvraag hikt Arthur Helling aan.

De wethouder wacht een verzoek van de stichting om (financiële) medewerking af. De stichting heeft zich tot de gemeenteraad gewend en hoopt vanuit de fracties op meer welwillendheid. ,,De opstelling van de wethouder is niet motiverend”, bekent Ramkema.

Roger Tonnaer, voorzitter van Fractie Tonnaer, staat positief tegenover de kortebaandraverij: ,,Die hoort bij de historie van Hoorn. Het evenement voegt iets toe aan de binnenstad.” De aanvoerder van de grootste fractie snapt de twijfels binnen het college: ,,Er moeten miljoenen worden bezuinigd. Als raad moeten we afwegingen maken.”

Bron Noord- Hollands dagblad.
Bijlagen
KB.jpg
KB.jpg (10.73 KiB) 399 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Greyhound voor dit bericht:
administrator (07 jul 2020, 03:52)
Waardering: 9.09%

Plaats reactie